Moederbedrijf Textron heeft de resultaten van Bell Helicopters voor het derde kwartaal 2021 bekendgemaakt.
De omzet van Bell Helicopters in het derde kwartaal was $769 miljoen en was $24 miljoen of 3% lager dan dezelfde periode vorig jaar. Deze omzetdaling kwam er door lagere omzet in de divisie militaire helikopters.
Bell leverde in het derde kwartaal 2021 33 burgerlijke helikopters uit, 8 minder dan dan in dezelfde periode 2020.
De operationele winst van Bell was $105 miljoen en was $14 miljoen lager dan vorige jaar in het derde kwartaal. Ook hier is de winstdaling toe te schrijven aan de lagere omzet met militaire helikopters.
Het orderboek aan het einde van het kwartaal was $4,1 miljard of $700 miljoen minder dan op het einde van het tweede kwartaal. Hieruit blijkt voor de tweede maal op rij dat Bell meer omzet factureert dan het orders binnenhaalt. Puur uit de cijfers blijkt het bedrag aan nieuwe orders in het derde kwartaal teruggevallen te zijn tot $69 miljoen.
Onze visie:
De omzet en de operationele winst van Bell in het derde kwartaal zijn behoorlijk. Maar de nieuwe orders in het kwartaal, slechts $69 miljoen is extreem laag voor een helikopterbedrijf als Bell. Dit is een indicator dat de verkoop van burgerlijke helikopters bij Bell voor het ogenblik niet denderend verloopt. Het zou overigens ook kunnen dat Bell een aantal bestaande orders uit zijn orderboek heeft moeten schrappen omwille van annulaties door klanten; we trachten hierop een antwoord te vinden.
Op de lange termijn zet Bell zijn prioriteiten op het militair FVL programma. Bell heeft hier goede kansen om ofwel FLRAA of FARA binnen te halen en dan zullen de resultaten er anders uitzien dan vandaag.
Over het eVTOL programma van Bell, de Bell Air Taxi - Nexus, is het heel erg stil. We krijgen op de komende European Rotors beurs in Keulen de kans om met het management van Bell te praten en zullen ook dit punt aan de orde brengen.