Bezig met laden...

Logboek

Grootste helikopterbedrijf ter wereld in de maak?

Grootste helikopterbedrijf ter wereld in de maak?

Het Russische persbureau RIA Novosti meldt dat Sergey Chemezov, president van Rostec (eigenaar van Russian Helicopters) en vertrouweling van President Poetin (op de foto staat Chemezov rechts van Poetin) in het Politburo, in de marge van het International Economic Forum in St Petersburg gesproken heeft over een mogelijke consolidatie tussen AgustaWestland en Russian Helicopters. Hij merkte ook op dat de eventuele vennootschap de grootste helikopterfabrikant ter wereld zou worden.

Denis Manturov, minister van Industrie en Handel van de Russische Federatie, bevestigde al in februari 2013 dat het ministerie uitkeek naar de mogelijkheid om een strategische partner voor Russian Helicopters aan te trekken. Volgens de minister, werd deze mogelijkheid overwogen samen met een IPO.

Russian Helicopters werkt nu al samen met AgustaWestland aan de AW-139 helikopter. Dit toestel kan worden gezien op de HeliRussia 2014 International Helicopter Exhibition. Beide ondernemingen hebben ook een gezamenlijke ontwikkeling van een lichte helikopter van maximaal 2,5 ton. Deze joint-venture werd echter in Maart stopgezet wegens teveel concurrentie in het segment van de 2.5T helikopter klasse.

Rostec heeft ook onderhandelingen gevoerd met AgustaWestland over een strategisch partnerschap gedurende de MAKS - 2013, het Russische Internationale Luchtvaart en Ruimtevaart Salon.

Russian Helicopters holding is de enige helikopterontwerper en fabrikant in Rusland en is een van de weinige bedrijven in de wereld die alle mogelijkheden voor het ontwerpen, de productie, het testen en het onderhoud van moderne civiele en militaire helikopters in eigen huis hebben. Het bedrijf is onderdeel van de Rostec State Corporation en is een conglomeraat van verschillende Russische helikopterbedrijven. Volgens niet bevestigde bronnen zou Rostec aan AgustaWestland aangeboden hebben om voor 25% aandeelhouder te worden in Russian Helicopters; welke waardering hier tegenover staat is ook niet geweten.

AgustaWestland daarentegen is een Brits-Italiaanse bedrijf, een toonaangevende helikopterfabrikant, en is onderdeel van het beursgenoteerde Italiaanse Finmeccanica.

Gezien de militaire en strategische belangen van beide bedrijven achten we de kans klein dat deze fusie er komt; de huidige spanningen met Rusland zijn niet van aard om nu een dergelijke project politiek te steunen. We kijken uit naar de volgende episode van deze saga...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *