Het was deze week weer bingo in de Vlaamse pers rondom de aanvragen tot aanleg van een helispot in drie verschillende gemeenten. Hieronder een overzicht over de never ending debates die er telkens weer ontstaan als iemand een aanvraag doet om een helispot in te planten.
De snelle communicatiekanalen en politieke reacties maken dit telkens weer tot een mediamoment van jewelste waarbij in de meeste gevallen de essentie van de zaak ver te zoeken is.
Een overzicht van deze week:
- Helihaven in Bekkevoort
- Braco Cleaning NV van Jan en Marc Vranckx, vroeg onlangs aan de provincie Vlaams-Brabant de goedkeuring voor een milieuvergunning voor een nieuwe helihaven in Bekkevoort. De provincie Vlaams-Brabant weigerde de aanvraag. De helispot situeerde zich op de drukke verkeersader Diest - Leuven waar gelukkig geen overlast zou kunnen geweest zijn voor omwonenden maar... er was een natuurreservaat De Paepenbroek in de buurt en Brabant is reeds goed voorzien van luchthavens en helihavens. Juist, alle uitleg is perfect
- Nadat we reeds uitleg gehoord hadden over allerlei vormen van dreigend gevaar welke uitgaat van een helikopter gaande van geluidsoverlast, natuurvervuiling, ongevalspercentages enzovoort kregen we deze week een nieuwe uitleg. Even lezen en dan bekomen:
- Nieuwe helihavens maken het ook moeilijker om nieuwe windturbines te plaatsen. Zo luidt het bij de provincie. Vlaams-Brabant heeft nu al weinig geschikte locaties voor windturbines. Nieuwe luchtvaartactiviteiten betekenen bijkomende beperkingen voor de plaatsing van windturbines.
"Windturbines spelen een belangrijke rol in de omschakeling naar hernieuwbare energie. Vlaams-Brabant hinkt hierbij al achterop. Daarom moeten we slimme keuzes maken om het grootst mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit de beschikbare ruimte. We gaan het ons dus niet nog moeilijker maken dan het nu al is door private helihavens toe te laten.", besluit gedeputeerde Tie Roefs, van de partij Groen. - Straks mag het buurtcomite tegen de helihaven zich opmaken om tegen de groene windturbines naast het natuurreservaat te gaan strijden.
- Helihaven in Keerbergen
- Met de komst van een nieuwe uitbater en de negatieve reactie's van buren en politici blijkt ook de aanvraag voor een helihaven aan Brasserie Jeppe Fas van de baan te zijn.
- Maar Tie Roefs, gedeputeerde van de provincie Brabant, wist ook al te vertellen dat de Provincie deze ook niet zou goedkeuren. "De helihaven van Keerbergen is gepland in een landschappelijk waardevol agrarisch gebied, op 170 meter van een woongebied met een 130-tal woningen en dichtbij het erkende natuurreservaat De Bolloheide. De helihaven van Keerbergen was enkel bedoeld om klanten van brasserie Jeppe Fas per helikopter naar het restaurant te laten vliegen."
- En dat steekt mensen natuurlijk de ogen uit. Politici spelen daar graag op in om de stemmen van het actiecomite of de omwonenden te ronselen.
- Helihaven in Kampenhout
- We schreven net voor het jaareinde over een aanvraag van Luk Rademaekers voor een helihaven aan de Perksesteenweg maar ook hier liep het verkeerd af.
- Het stuk grond gelegen achter de privéwoning van Luc Rademaekers op de Perksesteenweg zou volgens het dossier louter als privé-helihaven dienen en af en toe worden gebruikt. De eigenaar van bouwbedrijf nv Ramast zei dat de bedoeling vooral het ontwijken van het fileleed van en naar Antwerpen is. Toch dacht de buurt er anders over. Dat bleek al van bij de start van het onderzoek. Na de publieke bekendmaking van onderzoek begin december verleden jaar, kreeg het gemeentebestuur immers 250 bezwaarschriften binnen.
- Luk Rademaekers begreep snel dat de een tegen allen strijd voor een milieuvergunning een verloren zaak was en trok zijn aanvraag terug in.
Een helihaven of helispot inrichten in Belgie en Nederland is blijkbaar gewoon onmogelijk. Telkens weer vinden een actiecomite of een aantal politici het nodig om de zaak zodanig uit vergroten dat ze veel in de media komen en een helihaven kunnen afschilderen als een hoogstgevaarlijk, milieuonvriendelijk monster.