De CityAirbus eVTOL maakte zijn eerste publieke vlucht op 20 juli 2020 op de terreinen van de Airbus Helicopters fabriek in het Duitse Donauwerth.
Aanleiding voor deze publieke demonstratievlucht was het bezoek van de Beierse eerste minister Markus Söder aan de fabriek. Naast de Beierse premier en zijn gevolg waren ook twaalf journalisten aanwezig bij deze demo. Onder andere de BR (Bayrischer Rundfunk) berichtte over het bezoek en de CityAirbus.
Het was een beperkte demo maar de CityAirbis hoverde twee tot drie meters boven de grond gedurende een tweetal minuten. De team van 30 ingenieurs die aan dit innovatieve project werken wilden laten zien dat CityAirbus reeds kan vliegen. Het toestel heeft reeds een verschillende keren eerder gevlogen binnen de beslotenheid van de Airbus fabriek en zonder publiek of pers.
De 2,2 ton wegende CityAirbus is volledig elektrisch aangedreven en is samen met de Vahana (een ander drone project van Airbus dat in november 2019 werd beëindigd) de investering van Airbus in de ontwikkeling van de drones voor personen en cargo vervoer. Toch blijven we erbij dat Airbus deze projecten te vrijblijvend ondersteunt en er niet volledig op inzet.
Er waren enkele reactie's op deze publieke vlucht van de CityAirbus in de eVTOL pers. Deze bespreken vooral de aerodynamische problematiek van de CityAirbus en verwachten dat het toestel in deze vorm nooit operationeel zal worden. Airbus van zijn kant bevestigde dat de huidige versie van de CityAirbus een demonstrator is en geen prototype.
Waarom een concern als Airbus er zo lang overdoet om een dergelijk toestel op de markt te zetten blijft mij een raadsel.