Bell heeft bevestigd dat de vierde prototype van de Bell 525 Relenthless zijn maidenvlucht heeft gemaakt.
Prototype 2 en 3 hebben sinds de hervatting van de testvluchten in Juli 2017 (na de crash van prototype 1) reeds 400 vlieguren gemaakt. Deze testvluchten waren vooral om de kruismode uit te testen, het vliegen in ijskoud weer te testen alsmede de cabine en de componenten op vermoeidheid te testen.
Prototype 1 crashte nabij Italy in Texas USA op 16 Juli 2016 toen de staart zich losmaakte van de cabine in volle vlucht. Het rapport van de NTSB verklaarde de crash veroorzaakt door sterke vibraties. Door de fly-by-wire besturing voelden de piloten deze vibraties niet in hun besturing.
De FAA heeft vorige maand een aantal voorwaarden gesteld aan dewelke de Bell 525 moet voldoen. Een speciale voorwaarde is er onder andere dat als het toestel in een speciale vliegmodus vliegt er een verwittiging / aankondiging moet worden gemaakt aan de piloten.
Het vijfde en laatste prototype van de Relenthless is voorzien voor later dit jaar.
Bell hoopt de 525 Relenthless alsnog in 2019 gecertificeerd te krijgen.
Foto: copyright Bell