Bezig met laden...

Logboek

Galileo SAR Meet 2021 in Koksijde (B) - de helikopters en actie (deel 2)

Galileo SAR Meet 2021 in Koksijde (B) - de helikopters en actie (deel 2)

Van 27 september tot vanmiddag gaat de Internationale Galileo SAR Meet 2021 door op de luchtmachtbasis van Koksijde (B). 

De Search & Rescue Meet is een oefening waar SAR-teams van verschillende landen hun missies, materiaal, kennis en procedures met elkaar uitwisselen met de bedoeling allemaal nog beter, efficiënter en sneller te worden bij levensreddende missies.

Eergisteren woensdag kwamen 7 SAR-teams in actie in een wedstrijdvlucht waarbij precisie, snelheid en weerbaarheid van de teams worden vergeleken. Helispot was erbij en bracht volgende reportage mee van de deelnemende teams en hun helikopters. Vorige vrijdag hebben we de twee Belgische, het Noorse en het Nederlandse team voorgesteld, vandaag komen de twee Duitse en het Tsjechische team aan bod.

 

Duitsland Team 1 met de Airbus H145 LUH SAR

Duitsland kocht zeven Airbus H145M helikopters om de verouderde Bell UH-1D vloot SAR helikopters te vervangen.

Deze nieuwe H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue) helikopters zijn uitgerust met speciale camera's, zoeklichten, systemen om de noodfrequenties uit te lezen, een volledige medische uitrusting, een lier en een cargo haak die kan gebruikt worden bij brandbestrijding.

 

 

 

 

 

 

 

Duitsland Team 2 met de Seaking Mk41

Het tweede team van het Duitse leger komt uit het MFG5 (Marinefliegergeschwader 5), het 5e squadron van de Marine-luchtmacht. Deze is gebaseerd op de Nordholz Naval Base bij Cuxhaven, een van de oudste luchthavens van Duitsland.

De Seaking is de uitgelezen SAR-helikopter. Het heeft een vliegbereik van 1.500 kilometers, een radar en een infrarood camera en is zeer robuust waardoor de helikopter in de meest ruige weersomstandigheden kan vliegen. De romp van de Seaking maakt het ook mogelijk om bij kalme zee op het water te landen. Bij een noodlanding worden ook extra drijvers gebruikt om het toestel drijvende te houden. De Duitse Seakings zullen in de komende jaren worden vervangen door de NH90 NFH Sea Lion.

 

 

 

 

 

 

 

Tsjechië en hun AW-3A Sokol

De AW-3A Sokol, is een vierbladige bi-turbine helikopter gebouwd naar het ontwerp van de Mil Mi-2 Hoplite. De helikopter kan 12 mensen of totaal 2.200 kg vervoeren. De ingebouwd brandstoftanks kunnen 1.700 liter meenemen en het toestel kan ook een extra tank van 1.100 liter meenemen. De AW-3A Sokol heeft gesofisticeerde avionics die het toestel toelaten dag en nacht te vliegen in alle weersomstandigheden. Deze SAR-helikopter heeft zijn nut en levensreddende taak bewezen gedurende de zware overstromingen van 1997 en 2002 die Tsjechië teisterden.   

 

 

 

 

 

 

 

De SAR Meet 2021 Trofee

Het Duitse Team 2 met de Seaking helikopter van de basis Nordholz heeft de SAR Meet Trofee 2021 gewonnen. Het team heeft intussen reeds toegezegd om de volgende SAR-Meet 2023 in Nordholz (D) te organiseren. Proficiat aan het Seaking team, die hiermee bewijst dat de Seaking nog steeds aan de top staat voor SAR-missies! 

Maar ook een dikke proficiat aan alle deelnemende teams die afgelopen week hebben laten zien dat samenwerking geen ijdel begrip is en dat het uitwisselen van kennis en kunde iedereen op een hoger niveau kan brengen. Het idee en de organisatie van de SAR Meet dient navolging!

  

Foto copyrights : Jozef Vanden Broeck en Tom Buysse - dank voor de knappe fotoreportage.

Hieronder een video compilatie van de SAR Meet 2021 wedstrijd.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *