Bezig met laden...

Logboek

Kort nieuws: Russian Helicopters vieren drie maal

Kort nieuws: Russian Helicopters vieren drie maal

Russian Helicopters viert 60 jaar maidenvlucht van haar Mi-8

De Mi-8 maakte zijn maidenvlucht op 24 juni 1961 intussen meer dan 60 jaar geleden. Sinds dan is de Mi-8 de meest verkochte bi-turbine helikopter in de wereld geworden. Deze helikopter kan zowat alle missies aan en is reeds meer dan 13.000 keer uitgeleverd naar 80 verschillende landen. 50 legers gebruiken de Mi-8 in hun vloot.

De ontwikkeling van de Mi-8 begon in 1955 toen Mikhail Mil geloofde dat de turbinemotor een revolutie kon veroorzaken in het helikoptervliegen. Hij was ervan overtuigd dat het vermogen, de weight/power ratio en de efficiëntie van de turbinemotor nieuwe mogelijkheden opende voor de helikopter. De Mi-8 was de eerste Russische Mil helikopter met een turbinemotor.

De eerste prototype van de Mi-8 werden nog gebouwd met een AI-24 vliegtuigturbine, omdat de TV2-117 helikopterturbines (van Isotov Design Bureau) nog niet klaar waren. Op 24 juni 1961 vloog het eerste prototype van de Mi-8, onder de naam de V-8 zijn eerste hover met testpilot Boris Vladimirovich Zemskov.

Het tweede serie prototypes kregen de naam V-8A en waren in 1962 reeds uitgerust met twee TV-2-117 helikopterturbinemotoren. De serieproductie van de Mi-8 startte in 1965 in de Kazan Helicopter Plant (toen bekend als Factory 387). In 1970 was het toestel erg gevraagd en begon de productie ervan in de Ulan-Ude Aviation Plant.

Het toestel werd over de jaren verder ontwikkeld en is thans in productie als de 13 ton Mi-18 (ook genaamd Mi-17) helikopter in verschillende versie's.

 

Ook de Russian Helicopters gevechtshelikopter Ka-50 viert zijn verjaardag

39 jaar geleden vloog testpiloot Nikolai Bezdetnov de maidenvlucht van de Ka-50 gevechtshelikopter. We spreken 17 juni 1982 en de Ka-50 was door Kamov ontwikkeld op basis van hun coaxiaal rotorsysteem, waardoor geen staartrotor nodig is.

Het duurde nog tot 28 augustus 1995 voor het Russisch leger de Ka-50 met bijnaam 'Black Shark' in dienst nam.

De verdere ontwikkeling van de Ka-50, de Ka-52 Alligator, vloog voor het eerst op 25 juni 1997 en wordt nog steeds aanzien als een van de gevaarlijkste gevechtshelikopters.    

 

De Russische Chinook, de Yakolev Yak-24 Horse vloog 69 jaar geleden voor het eerst

Op 3 juli 1952, 69 jaar geleden, vloog de Yakolev Yak-24, de Russische tandem rotor transport helikopter voor het eerst. Deze Russische look-a-like Chinook was aangedreven door twee 1,700 hp Shvetsov ASh-82V radiale engines. Op 17 december 1955 werden twee wereldrecords verbroken: de Yak-24 kon 2 ton optillen tot op 5.082 meter en 4 ton tot op 2.902 meter. 

De Yak-24 was lang niet zo succesvol als zijn Amerikaanse tegenhanger, de Chinook die later, eind van de jaren 1950 werd ontwikkeld. Er werden slechts een kleine 80 stuks van de Yak-24 gebouwd die door het leger en luchtvaartmaatschappij Aeroflot werden ingezet. De Chinook werd in 1962 in dienst gesteld van het Amerikaans leger terwijl de Yak-24 reeds in 1955 in het Russische leger vloog. De Yak-24 werd vrij vlug uit dienst genomen en wordt in de Russische militaire luchtvaart weinig besproken. (foto hiernaast: licensed Bernhard Gröhl - met onze dank)

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *