Bezig met laden...

Logboek

De Bell JetRanger 505 X krijgt ook een autopilot in optie

De Bell JetRanger 505 X krijgt ook een autopilot in optie

Na de Robinson R44 en R66 heeft ook Bell de Genesys Aerosystems' HeliSAS als een optie in de catalogus van de Bell 505 JetRanger X opgenomen. De HeliSAS is een VFR Autopilot en stabiliteitsverbeteraar. Voor de Bell JetRanger 505 heeft de HeliSAS een unieke feature, de beveiliging van de 'envelop'.

HeliSAS heeft reeds jaren ervaring met een autopilot voor helikopters. Het heeft reeds meer dan 1.000 autopilots geïnstalleerd in kleine en medium helikopters. Het zet deze ervaring en feedback om in de verdere uitbreiding van de veiligheid en functionaliteit van de autopilot.

De 'envelop bescherming' biedt drie features met betrekking tot snelheidsbeveiliging, om zeker te zijn dat de piloot niet onbewust in een onveilige situatie terecht komt:

  • in ALT mode (altitude hold)
  • in SPD mode (VS en IAS hold)
  • in VRT mode (glidescope)

De HeliSAS zal actief de snelheid aanpassen naar een aangepaste, veilige snelheid en terzelfdertijd de piloot via een auditief alarm informeren over zijn tussenkomst. Deze feature is slechts beschikbaar op de HeliSAS die voor de Bell 505 JetRanger is gebouwd.

De andere features van het HeliSAS systeem voor de Bell 505 JetRanger zijn:

  • automatisch herstel van de attitude op elke snelheid
  • stabiliteitsverbetering in alle fases van de vlucht, van start tot landing
  • autopilot 'pitch' controle
  • autopilot 'roll' controle
  • optionele 'yaw' controle
  • overspeed en underspeed beveiliging.

De optie is niet goedkoop. Genesys geeft de kost van een upgradepakket voor een bestaande Bell 505 JetRanger: de 2-assige HeliSAS kost $70.259 en de vier-assige HeliSAS kost $85.259, installatie niet inbegrepen.   

De HeliSAS Autopilot is nu reeds gecertificeerd op de Bell 206B, 206L, 407 en nu ook de 505. Ook voor de Robinson R44 en R66, alsmede de Airbus AS350, EC120, EC130B4 en de EC130T2 heeft Genesys de HeliSAS certificatie. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *