NFH: NATO Frigate Helikopter (bijzonderheden eigen aan de versie):
European Naval Radar:
De radar is gemonteerd onderaan de helikopter en kan 360° graden bestrijken. Naast detectie, classificatie en identificatie van mogelijke doelen, maakt de radar ook integraal deel uit van het elektronische beschermingssysteem van de NFH.
Dekverankeringssysteem:
Dit systeem verhindert dat de helikopter na het landen op het scheepsdek gaat schuiven en het risico zou lopen om in het water te vallen.
Automatisch plooien van rotorbladen en staartstructuur:
Gezien de beperkte stallingsruimte aan boord van het M-fregat dienen de rotorbladen en de staartstructuur van de helikopter opgeplooid te worden, voordat de helikopter in de scheepshangaar gezet kan worden. Het automatische systeem laat toe deze handelingen in zware zeecondities uit te voeren.
FLIR (Forward Looking Infra Red):
Met de hoog performante FLIR is passieve detectie, classificatie en identificatie van objecten op het wateroppervlak mogelijk. Deze uitrusting is van levensbelang voor de SAR (Search And Rescue) opdracht.
Zoeklicht:
Het "SX16-Nightsun" zoeklicht moet toelaten om operaties bij nacht aanzienlijk te vergemakkelijken.
Datalink 11:
Om de helikopter tijdens de uitvoering van zijn opdrachten toe te laten op een beveiligde manier te kunnen communiceren met het commandoschip is het toestel voorzien van datalink 11.
Besluit:
Met de aanschaf van de NH-90 via NAHEMO heeft België zich ingeschreven in een hoog technologische Europese samenwerking. Deze samenwerking levert ons niet enkel een "state-of-the-art" helikopter, maar ook uitgebreide mogelijkheden om binnen een Europees kader in samenwerking met onze partnerlanden, de logistieke ondersteuning van de toestellen te verzekeren.