Bezig met laden...

Logboek

Nieuwe rubriek: Op bezoek bij.... Mister Gazelle (deel I)

Nieuwe rubriek: Op bezoek bij.... Mister Gazelle (deel I)

Dit is de eerste aflevering van een nieuwe rubriek op de Helispot: Op bezoek bij...

Deze nieuwe rubriek stond reeds begin 2020 in de stijgers maar toen besliste Covid-19 dat we niemand mochten opzoeken en dat we niet naar het buitenland mochten reizen. Intussen zijn we anderhalf jaar later kunnen we 'Op bezoek bij...' effectief starten.

In de komende tijd gaan we verslag uitbrengen van onze bezoeken bij personen, bedrijven, musea en events die belangrijk zijn in onze helikopterwereld. Aan de hand van interviews en een fotoreportage nemen wij u mee voor en achter de schermen van de helikopters...

Ons eerste bezoek in de reeks 'Op bezoek bij...' was een heel speciaal bezoek. We vlogen op een zonnige namiddag naar EBZM, heliport Zomergem, waar we een afspraak hadden Mister Gazelle, Xavier De Tracy.

Xavier is naast een fervent helikopterliefhebber in de jaren ook een helikopterexpert geworden op gebied van de Gazelle. Dit en nog veel anders was de aanleiding om Xavier aan de tand te voelen over zijn hobby en intussen zijn bedrijf. 

  • Hoe ben je ooit in de helikopterwereld verzeilt geraakt? 
    • Wel, sinds kleinsaf was ik al gefascineerd door helikopters, echter een helikopter besturen of bezitten was op dat moment een utopie. Rond het jaar 2000 heb ik een initiatievlucht gedaan met een C172 bij de KFC te Wevelgem. Ik was direct verkocht en heb mij dan ingeschreven voor de opleiding PPL(A). Na 12u heb ik dan mijn eerste solo circuit gedaan en enkele maanden later heb ik mijn theorie en praktijk PPL(A) behaald.
    • Na heel wat vluchtjes in het binnen- en buitenland (UK en Frankrijk meerbepaald) heb ik besloten om de stap te zetten naar helikopters (dat was mijn initieel doel). Na zelfstudie van de bridge-examens en praktijk gevolgd te hebben op Robinson R22 te EBAW en later te EBHN heb ik mijn PPL(H) licentie behaald in juni 2006. Intussen heb ik nu ongeveer 650u helikopter gevlogen.
       

       

  • Je hebt zelf een RotorWay helikopter geassembleerd, hoe begin je daaraan en durfde je dat aan? 
    • Rond 2002 heb ik een helikopter in kit gekocht (een Rotorway Exec 162F), ik had toen helemaal geen ervaring in helikopters maar het onbekende en alles wat technisch is boeit mij enorm en als ik iets wil bekomen dan ga ik ervoor! 
    • Deze kit bevat ongeveer 4000 onderdelen en alle metalen onderdelen moet je zelf maken (uitsnijden, plooien, draad trekken enz.) Het was voor mij helemaal nieuw maar ik was niet bang om mij op onbekend terrein te begeven. De kit had ik gekocht alvorens ik de theorie en praktijklessen als helikopterpiloot PPL(H) had gevolgd. Dit gaf mij ook de moed en enige morele verplichting om dit tot een goed einde te brengen.
    • In totaal heb ik zelfs 3 RotorWay helikopters gebouwd, de F-PXDT (die nog steeds in Frankrijk vliegt met zowat 400u op de teller), de F-POSH die ook in Frankrijk vliegt en de OO-153.
       

       

  • Nadien heb je het roer omgegooid naar Gazelle’s, geen klein verschil met de Rotorway. Hoe kom je daarbij? 
    • Met de RotorWay heb ik heel veel toffe vluchten gedaan, zoals een trip door de Franse Loirestreek maar het is een 2-zitter en ik moest dus altijd mijn kroost achterlaten. Ik vloog dus meestal alleen of met mijn zoon zocht dus een 4 of 5-zitter.
    • Ik heb gekeken naar alle mogelijke type helikopters zoals Alouette II, Robinson R44, JetRanger B206 en andere maar altijd was er wel iemand die dit uit mijn hoofd praatte. Ik was dus af en toe het net aan het afschuimen tot ik op een zekere dag op een advertentie stootte van iemand die uit geldnood zijn Gazelle moest verkopen. Dezelfde dag had ik al een voorschot overgeschreven en de week nadien ben ik in een vliegtuig gesprongen richting USA om die machine in een 40 voet High Cube zeecontainer te plaatsen en naar Zomergem te verschepen.
    • Het toestel was helemaal niet luchtwaardig op het moment dat ik het kocht maar eenmaal hier aangekomen heb ik deze na enkele maanden studie en werk terug luchtwaardig gemaakt. Het was mijn eerste ervaring met Gazelle en zeker een risico maar dat zijn risico’s die ik er graag bijneem. 
       

       

Tot zover deel 1 van 'Op bezoek bij... Mister Gazelle'. Volgende week kun je hier het vervolg lezen van ons boeiend bezoek bij Gazelle-expert De Tracy. Ondertussen kun je reeds een kijkje nemen achter de schermen van de Gazelle aan de hand van de foto's van onze huisfotograaf Tom Buysse.

 

Hieronder een voorproefje van de Gazelles die bij Xavier binnenkomen. In deel II zie je hoe ze eruit zien nadat Xavier ze onder handen heeft genomen.

 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *