Bezig met laden...

Logboek

Helispot op bezoek bij Heli Flanders Artois: de Aerokopter AK1-3

Helispot op bezoek bij Heli Flanders Artois: de Aerokopter AK1-3

De Helispot redactie bracht op uitnodiging van en samen met Filip Meulemans een bezoek aan Heli Flandres Artois, de invoerder voor Centraal en Zuid Europa van de AK1-3 helikopter. Heli Flanders Artois is gevestigd op de heli-vriendelijke luchthaven van Merville bij Lille in Noord-Frankrijk.

De Aerokopter AK1-3 helikopter is een Oekraiense helikopter, ontworpen en gebouwd door Aerocopter in Kiev. De helikopter wordt in Frankrijk aangeleverd in kitvorm. De specificaties van het toestel zijn als volgt:

  • Capaciteit: 2-zit, piloot en passagier
  • Leeggewicht: 380 kg (838 lb)
  • MTOW: 650 kg (1,433 lb)
  • Inhoud brandstoftank: 75 liter (16 imp gal; 20 US gal) - verbruik 30l/u
  • Powerplant: 1 × Subaru EJ25 four cylinder, water-cooled, four stroke automotive engine, 116 kW (156 hp)
  • Main rotor diameter: 6.84 m (22 ft 5 in)
  • Maximum speed: 180 km/h (112 mph; 97 kn)
  • Cruise speed: 160 km/h (99 mph; 86 kn)
  • Rate of climb: 1,600 ft/min

Onze enthousiaste gids, Filip leerde deze helikopter 10 jaar geleden kennen en was als technieker dadelijk weg van de technische degelijkheid waarmee dit toestel gebouwd is. Het  toestel heeft voor enthousiastelingen het grote voordeel dat het in kitvorm wordt aangeboden waardoor de bouwer in tegenstelling tot een gecertificeerde helikopter, achteraf zelf het onderhoud en de herstellingen mag uitvoeren.

De eigenaar kan dan buiten het plezier zelf te mogen werken aan zijn toestel ook genieten van een interessante TCO (Total cost of ownership) waarbij de kostprijs per uur merkelijk lager ligt. Bovendien is deze helikopter uitgerust met een Subaru automotor die draait op de klassieke super 98 Ron van de pomp. Geen dure AVGAS 100 dus die je trouwens niet altijd vindt op kleine (ULM) luchthavens .

Filip Meulemans, van kindsbeen af gek op helikopters behaalde zijn PPL(H) licentie in 2008 en besefte maar al te goed dat het behouden van deze licentie niet evident is gezien de kostprijs per uur om een helikopter te huren. Het is dan ook niet makkelijk om een helikopter te huren; dikwijls moet je naar de andere kant van het land of wordt je afspraak weer eens door een slechte meteo in de doorkruist. Filip vroeg zich geregeld af waarom hij nu net voor deze passie gevallen is en waarom zijn haren na al die jaren nog steeds overeind komen te staan bij het horen van de kloppende pallen, het snuiven van kerosine, de take off in de avondschemering met de navigatie-lights in volle gang. 

Gesterkt in het idee om zelf een Aerokopter AK1-3 helikopter te bouwen nam hij begin vorig jaar contact met Richard Wrighton van Heliflandres Artois. Na een paar testvluchten stond Filip's idee vast; dit was de helikopter die hij zelf wilde bouwen en zelf wilde vliegen.

Maar dan moest wel eerst een Belgische immatriculatie worden verkregen voor de helikopter aangezien deze heli wordt aangeboden in kitvorm 51%. Maar het toestel is eigenlijk dermate professioneel is opgebouwd dat hij perfect zou kunnen meedraaien in het circuit van de gecertificeerde helikopters (in sommige landen is dit zo). Bovendien zit de AK1-3 in de gewichtsklasse boven de klasse 6 ULM(max 450kg) en kan België zelf beslissen of ze dit toestel toelaten in het Belgische luchtruim.

In Frankrijk is het toestel reeds geimmatriculeerd maar in Belgie krijg je op basis van de Franse goedkeuring enkel een toelating om hier 30 dagen te vliegen. Een ronduit rare maatregel aangezien er op gebied van de veiligheid toch geen verschil is tussen dag 1, dag 25 of dag 365? Maar goed, Filip gaat voor een Belgische immatriculatie die hem zou toelaten om 365 dagen in Belgie te vliegen.

Intussen loopt de aanvraag bij het FOD Luchtvaart (voorheen het Bestuur der Luchtvaart) reeds een jaar en Filip met de steun van Heli Flanders Artois technisch verantwoordelijke, Richard Wrighton, moet voldoen aan de vele vragen van de FOD Luchtvaart om een Belgische immatriculatie verkrijgen. Geen makkelijke klus aangezien het hier een Oekraïense helikopter betreft; stukken moet worden vertaald en het is niet altijd makkelijk in de communicatie met de fabriek in Kiev.

De AK1-3 is indertijd ontstaan uit de vraag naar een kleine eenvoudige Russische helikopter, die buiten het vliegen op gewone 98 RON ook gemakkelijk kon getransporteerd worden. (Nota v.d. redactie: demontage of montage van de drie pallen duurt slechts 20 minuten tijd). Bovendien moest het toestel kunnen worden ingezet in allerhande toepassingen waaronder observatie werk, politiewerk, sproei werk in de landbouw maar ook opleiding voor leerling piloten voor het leger. De heli is robuust, eenvoudig maar een stuk moderner dan zijn concurrenten. De 3 rotorbladen zijn uitgevoerd in composiet en hebben een zeer lange levensduur, de Subaru-automotor wordt pas vervangen of gereviseerd worden na 2000 uur. Delen van het frame zijn gemaakt uit titanium en beresterk naar Russische gewoonte. De helikopter beschikt over een riemaandrijving tussen motor en main-gearbox heeft een ruime en knap uitgeruste cockpit. We mochten zelf vliegen met de Aerokopter AK1-3 en waren positief verrast; een ruime cockpit dan bijvoorbeeld een R22 waarin we rondtoerden met onze zware instructeurs tijdens onze opleiding. 

We hopen echt dat de Belgische immatriculatie er snel komt want deze helikopter heeft potentieel en het is erg spijtig dat Filip en zijn vrienden er tot op vandaag niet mee aan de slag kunnen in het Belgische luchtruim. En Filip is niet alleen, nog een 7-tal andere helikopterpiloten willen met de AK1-3 vliegen. 

De Franse DGAC (Direction générale de l'Aviation civile) heeft het toestel goedgekeurd en deze weet als homecountry van Airbus Helicopters wat helikopters zijn. Het is nu aan de Belgische FOD Luchtvaart om de Aerocopter AK1-3 het fiat te geven en de droom van Filip en zijn vrienden te realiseren. Om het met zijn eigen woorden te zeggen: "Ik geloof vast in een goede afloop en droom al stilletjes van een eigen machine. Ik wacht op een positief antwoord van de FOD Luchtvaart… ."

Wij zullen U op de hoogte houden van het wedervaren van Filip met zijn AK1-3 helikopter en de FOD Luchtvaart.

Klik hier voor de fotoreportage

Video:
Video afspelen...

3 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *