Nadat de EASA op 7 Oktober 2016, de Airbus Helicopters H225 (EC225) en de AS332 L2 terug liet vliegen heeft nu ook de Amerikaanse FAA het sein op groen gezet voor de H225. De Britse en Noorse CAA blijven echter beiden bij hun eerder besluit om de H225 helikopter aan de grond te houden.
Airbus Helicopter CEO Guillaume Faury kon wel wat goed nieuws gebruiken nadat Statoil publiek beslist had om de Airbus H225 familie definitief te bannen voor zijn off-shore transporten.
De Noorse onderzoekers hebben in een voorlopig rapport aangegeven hoe de rotor loskwam van de helikopter maar hebben de juiste oorzaak van dit technisch falen nog niet kunnen achterhalen. Op basis van deze bevindingen heeft Airbus Helicopters voorlopige maatregelen getroffen om een herhaling van deze situatie te voorkomen. Naast de vervanging van een specific type second-stage planet gear moeten ook iedere tien vlieguren speciale controles gebeuren.
CHC Helicopters, de operator van de helikopter die in Noorwegen crashte, is niet meer overtuigd van de kwaliteiten van de Airbus H225 en heeft de meeste van zijn lease-contracten voor H225 helikopter familie (Super Puma) opgezegd.
Zowel Statoil als CHC Helicopters hebben hun voorkeur uitgesproken voor de Sikorsky S-92 als vervanger voor de Airbus H225.
De vrijgave door de FAA zal op korte termijn weinig invloed hebben op het aantal Airbus Super Puma's dat we zullen zien vliegen; de meeste toestellen vliegen in Europa. Ook de twee Benelux Super Puma's van Noordzee Helikopters Vlaanderen vliegen volgens onze informatie bijna niet; je kunt de details hier bekijken voor de PH-NHR en de PH-NHS.