Bezig met laden...

Logboek

Savback gaat Zefhir helikopters commercialiseren in Azie (update)

Savback gaat Zefhir helikopters commercialiseren in Azie (update)

Wij volgen de nieuwe Zefhir helikopter van de Italiaanse luchtvaartconstructeur Curti reeds enige tijd en kijken met spanning uit naar introductie van het toestel op de Europese markten.

Zoals bekend zal Curti het toestel eerste als experimentele kit en als ultralight helikopter (in landen waar een MTOW upgrade voor ultralight tot 600kg zal worden goedgekeurd) op de markt zetten. Ze hebben daarvoor reeds een aanvraag ingediend voor een Duitse ultralight certificatie. Ook Frankrijk heeft een dergelijke ultralight categorie (600kg) maar België daarentegen niet.

Curti overweegt een EASA certificatie maar gezien het complexe en langdurige proces van een EASA certificatie zal het toestel eerst verkocht worden onder de Duitse ultralight licentie om voldoende ervaring op te doen.

Om haar Zefhir aan de man te brengen in Noord-Europa sloot fabrikant Curti vorig jaar een overeenkomst met de Zweedse helikopterdistributeur Savback. Savback Helicopters is een bekende helikopterdistributeur in Europa en ver daarbuiten. De onderneming heeft reeds 900, nieuwe en tweedehands, helikopters verkocht en lijkt voor Curti een ideale partner om de Zefhir snel op de markt te lanceren.

Na de distributie in Noord-Europa heeft Curti nu ook aan Savback gevraagd om de distributie in Zuid-Oost Azië te verzorgen. Savback zal in Thailand, Vietnam, Maleisië, Singapore, Indonesië, de Filipijnen, Myanmar, Laos, Brunei en Cambodja de verkoop van de Zefhir gaan verzorgen.

De Zefhir is niet zomaar een ultra-light helikopter. Deze helikopter heeft naast een turbinemotor, wat zeer uitzonderlijk is voor een ultralight helikopter, nog een unieke veiligheidscomponent. De helikopter is namelijk uitgerust met een veiligheidsparachute die bij problemen met de motor, de rotorbladen of de gearbox het toestel veilig terug op de grond kan brengen. De kostprijs van een Zefhir is €660.000 plus BTW.

Specificaties van de Curti Zefhir helikopter

Performance

  • Maximum takeoff weight: 700 kg (1,540 lbs)
  • Cruise speed: 161 km/h (87 kts)
  • Maximum level speed: 185 km/h (100 kts)
  • Never exceed speed VNE (sea level): 189 km/h (102 kts)
  • Hovering ceiling OGE (600 kg): 4,000 m (13,100 ft)
  • Best Endurance (10 min reserve): 2h 15 min, @75 km/h (40 kts), range 169 km (91 nm)
  • Maximum range (10 min reserve): 31 km (172 nm), @161 km/h (87 kts), endurance 2h

Transmission

  • Primary transmission: direct
  • Main gearbox: Bevel spiral gear with a reduction ratio of 12/49
  • Tail gearbox: Bevel spiral gear with a multiplication ratio of 19/15

Engine

  • Engine type: PBS TS100 TURBOSHAFT ENGINE (gas generator turbine & power turbine)
  • Maximum continuous power: 105 kW (141 shp)
  • Output speed: 2,158 rpm

Main Rotor

  • Type: Teetering
  • Number of blades: 2
  • Diameter: 7.6 m (24.9 ft)
  • Chord: 195 mm (7.7 in)
  • Speed: 528 rpm

Tail Rotor

  • Type: Teetering
  • Number of blades: 2
  • Diameter: 1.2 m (3.9 ft)
  • Chord: 120 mm (4.7 in)
  • Speed: 3,062 rpm

Features

  • Seating: 2 crashworthy seats (according to CS-27)
  • Cabin width: 1.34 m (4,4 ft)
  • Luggage capacity: 320 l (11.3 cu.ft)
  • Approved fuel type: JET A, JET A-1, JET B, according to DERD 2494. TS-1, T2, RT according to GOST 10227
  • Standard fuel capacity: 120 l (32 Usgal)

Update 15 oktober 2020

Op onze vraag aan Savback hoe de Curti Zefhir in de markt ligt en hoever men staat met de certificatie van het toestel in de verschillende landen kregen wij een antwoord van de jurist van Savback dat deze vragen niet beantwoordt konden worden omwille van een geheimhoudingsovereenkomst. We moeten u het antwoord schuldig blijven of, waar en onder welke certificatie u met deze €600.000 + BTW kostende turbinehelikopter mag vliegen.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *