De Textron groep heeft de resultaten van zijn dochtermaatschappij Bell Helicopters, voor het derde kwartaal 2022 vrijgegeven.
De omzet van Bell Helicopters in het derde kwartaal 2022 was $754 miljoen en was $15 miljoen lager dan dezelfde periode vorig jaar. De daling kwam voor $112 miljoen van een lagere omzet bij de militaire helikopters, gecompenseerd door een stijging van $ 97 miljoen bij de civiele helikopters. De daling in de afdeling militaire helikopters kwam hoofdzakelijk voor rekening van het H-1 programma (AH-1Z en UH-1Y helikopters).
Bell leverde in het derde kwartaal 2022, 49 civiele helikopters uit, 16 meer dan in het derde kwartaal 2021.
Toestellen uitgeleverd | in Q3/2022 | in Q3/2021 |
H1 | 4 | 6 |
V22 | 2 | 3 |
Huey II | 0 | 0 |
Totaal militair | 6 | 9 |
505 | 18 | 13 |
407 | 15 | 13 |
429 | 9 | 7 |
412 | 7 | 0 |
Totaal civiel | 49 | 33 |
De operationele winst van Bell was $85 miljoen of 19% lager dan vorige jaar in het derde kwartaal. Dit onder invloed van de lagere omzet en de mix van toestellen, maar deels gecompenseerd door beter prijzen.
3e kwartaal 2022 | 3e kwartaal 2021 | Verschil | |
Omzet | $ 754 miljoen | $ 769 miljoen | -2% |
Segment winst | $ 85 miljoen | $ 105 miljoen | -19% |
Segment winst % omzet | 11,3% | 13,7% | -25,2% |
Aantal helikopters (totaal) | 54 | 42 | +29% |
Orderboek | $ 4,9 miljard | $ 4,1 miljard | +19,5% |
Ondanks een knappe groei met $ 800 miljoen in het orderboek (in vergelijking met vorig zelfde kwartaal) kan Bell voor het tweede kwartaal op rij geen omzetgroei realiseren. Moedermaatschappij Textron geeft voor deze omzetdaling geen verdere uitleg of vooruitzichten voor de komende kwartalen.
Toekomstgericht binnen de militaire helikopters is Bell in de twee FVL-projecten van het Amerikaans leger bij de 2 laatst genomineerden. Dit betreft het FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) en de FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) programma. Beide programma's zijn uiterst belangrijk voor de toekomst van Bell Helicopters. We verwachten dat Bell één van beide projecten zal kunnen winnen, waarmee de afdeling militaire helikopters voor de komende twee tot drie decennia gerust zal kunnen slapen.
Conclusie: Bell Helicopters heeft een sterk orderboek en zou dat iets sneller moeten vertalen in een groeiende omzet. De militaire tak kan haar 'vorige' generatie helikopters moeilijk aan de man brengen en wacht met spanning op de 'uitgestelde' beslissing rond FARA en FLRAA die de toekomstige militaire helikopters van Bell sterk zal beïnvloeden.