Een Airbus H225 heeft de allereerste helikoptervlucht ter wereld uitgevoerd met 100% duurzame luchtvaartbrandstof (SAF - systainable aviation fuel). Een van de twee Safran Makila 2-motoren die de Airbus H225 aandrijft was exclusief aangedreven met SAF.
De vlucht, die plaatsvond op bij Airbus Helicopters in het Franse Marignane, is het begin van een vluchtcampagne die tot doel heeft de impact van ongemengde SAF op de helikoptersystemen te beoordelen met het oog op de certificering van het gebruik van SAF-blends die de huidige limiet van 50% overschrijden.
“Hoewel alle Airbus-helikopters reeds zijn gecertificeerd om te vliegen met een mengsel van maximaal 50% SAF vermengd met kerosine, is het de ambitie van Airbus Helicopters om al haar helikopters binnen tien jaar gecertificeerd te hebben om met 100% SAF te vliegen. De vlucht van vandaag is een belangrijke eerste stap in de richting van dit doel”, zegt Stefan Thome, Executive Vice President, Engineering en CTO (Chief Technical Officer), van Airbus Helicopters.
De vluchtcampagne, volgt op eerdere ongemengde SAF-grondtests die zijn uitgevoerd door Safran Helicopter Engines in de fabriek in Bordes, zal meer inzicht verschaffen in de technische uitdagingen die gepaard gaan met het gebruik van 100% SAF. De H225-testhelikopter vloog met een niet-gemengde SAF afgeleid van gebruikte frituurolie, geleverd door TotalEnergies, die een netto CO²-reductie van 90% biedt in vergelijking met gewone vliegtuigbrandstof.
"SAF is een belangrijke pijler van de koolstofarme strategie van Airbus Helicopters omdat het zorgt voor onmiddellijke CO²-reductie zonder negatieve impact op de prestaties van de helikopter", voegde Airbus Helicopters CTO Thome eraan toe. “Ik dank onze partners Safran Helicopter Engines en TotalEnergies voor hun belangrijke samenwerking om de vlucht van vandaag te realiseren. Verdere samenwerking tussen alle belanghebbenden in de sector is essentieel om de uitdagingen die gepaard gaan met de brede implementatie van SAF het hoofd te bieden en om echte vooruitgang te boeken bij het verminderen van de CO²-uitstoot van de luchtvaartindustrie”.
Om de inzet van biobrandstoffen te stimuleren, heeft Airbus Helicopters een SAF-gebruikersgroep opgericht die zich toelegt op de gemeenschap met roterende vleugels. Het bedrijf is ook begonnen met het gebruik van SAF voor trainings- en testvluchten in zijn Franse en Duitse vestigingen.