Een incident op Lelystad Airport op 18 maart 2022 waarbij een studentpiloot betrokken was in een Guimbal Cabri G2-helikopter onderstreept een cruciaal maar vaak over het hoofd gezien aspect van luchtvaart radiocommunicatie: de keuze tussen ‘Say Again’ en ‘Confirm’.
Op 18 maart 2022 maakte een leerling-piloot een gevaarlijke situatie mee tijdens een solo-trainingsvlucht in een Guimbal Cabri G2 vanaf Lelystad Airport.
De piloot maakte een bocht naar links met lage snelheid en draaide plotseling een paar keer rond, waardoor de helikopter in een ongecontroleerde afdaling terechtkwam. De leerling-piloot maakte op een verkeerde instructie van de luchtverkeersleider een bocht naar links. Omdat hij een andere instructie verwachtte, vroeg de leerling-piloot de verkeersleider de instructie te herhalen met 'Say Again'. De luchtvaartcontroller herhaalde vervolgens dezelfde verkeerde instructie.
Een andere helikopterpiloot, die vlak achter de helikopter van de leerling-piloot vloog, kreeg dezelfde instructie. Deze piloot realiseerde zich dat de instructie onjuist was en verzocht om bevestiging van de instructie met 'Confirm'. Vervolgens heeft de luchtverkeersleider de instructie gecorrigeerd. Toen de leerling-piloot met lage snelheid een bocht naar links maakte, verloor hij de controle over de helikopter, wat leidde tot een ongecontroleerde afdaling.
Dankzij het juiste handelen en corrigeren, door de leerling-piloot kon de helikopter alsnog veilig landen.