Safran Helicopter Engines (ex TurboMeca) belooft dat het tegen midden 2020 een standaard turboshaft turbine zal bouwen die naast de standaard fuel ook elektrische energie zal gebruiken om het vermogen in kruissnelheid te optimaliseren.
De Franse fabrikant van helikopterturbines is gestart met de eerste fase van wat het noemt zijn 'hybride maken' strategie met het gebruik van de 'ECO' modus in zijn nieuwste Aneto turbinemotor. Bij gebruik van twee Aneto turbines laat de 'ECO' modus toe om een turbine in idle te laten draaien en deze snel te herstarten wanneer extra vermogen gevraagd wordt. Deze optie zal al beschikbaar zijn op de Aneto 1X die door Airbus Helicopters zal worden gebruikt op zijn Racer high-speed demonstrator.
De Airbus Helicopter Racer, een twin-turbine helikopter, wordt gebouwd in het Europese Clean Sky 2 programma en zou tegen 2020 zijn maidenvlucht moeten maken.
Safran vertelde ook dat de huidige turbines zeer efficient zijn vooral bij hoog vermogen (bijvoorbeeld bij take off) maar minder in kruissnelheid. Een combinatie van elektrisch en fuelaandrijving zou het brandstofverbruik zeer sterk kunnen verminderen. Een demo product zou tegen 2020 beschikbaar komen met een productieritme in 2025.
Safran Helicopter Engines is zeer bedrijvig in het onderzoek om elektrisch vermogen in te zetten voor helikopters en allerlei VTOL's en drones. Toch wil Safran duidelijk stellen dat bij missie's van meer dan 30 minuten en gewichten hoger dan 100kg er geen 'alleen' elektrische oplossingen zijn. Daarvoor is de balans tussen elektrische opslag en gewicht nog verre van optimaal, toch zou zulks in de komende 20 jaar kunnen veranderen, aldus Safran.
De Aneto turbine familie (1,860-2,240kW) werd gelanceerd in Oktober 2017, waarbij Leonardo Helicopters AW189 als eerste de Aneto voorstelde als alternatief voor de standaard GE Aviation CT7 turbines.