Soms kan een leven binnen enkele minuten worden gered. In zulke gevallen moet u zo snel mogelijk kunnen ingrijpen, en voor een SAMU (Urgent Medical Aid Service) helikopter betekent dit dat u zo dicht mogelijk bij de plaats van het ongeluk moet landen .
Thierry Mazenc, vluchtassistent bij Babcock, dat de Airbus H135 vanuit het ziekenhuis van Toulon uitvoert, herinnert zich een missie waarbij het letterlijk een kwestie van leven of dood was voor een persoon die gewond was geraakt door een scheepsschroef: "We landden op de golfbreker. We moesten zo dichtbij mogelijk landen zodat de dokter direct op het schip kon ingrijpen en het slachtoffer kon redden. Het was een kwestie van minuten." En in dit soort situaties zijn de grootte van de H135 en de beperkte impact van de rotor voordelen.
Zoals Nicolas Dupe, piloot bij Secours Aérien Français (SAF) in Toulouse, bevestigt: " De filosofie van de SAMU in Frankrijk is om de dokter zo dicht mogelijk bij het slachtoffer te brengen. De wendbaarheid en grootte van het toestel zijn voordelen als het gaat om ingrijpen en landen zo dicht mogelijk bij de interventiezone.
We kunnen overal landen, zelfs midden in de stad. In de regio Var, waar we vaak in steile of beboste gebieden moeten werken, wordt dit voordeel een noodzaak.” Nicolas Dupe is ook van mening dat de Airbus H135 goed geschikt is voor de gebieden die worden bestreken vanuit het ziekenhuis van Toulouse, van de Gers tot de Pyreneeën en de Montagne Noire.
Essentiële missies
In Frankrijk worden 63 helikopters ingezet voor de SAMU, waaronder 21 Airbus H135-familie. Deze 'ambulance'-helikopters voeren twee soorten missies uit, waaronder 'secundaire' vluchten, waarbij patiënten tussen twee ziekenhuizen worden overgebracht. "Vooral baby's", zegt Cyril Bonci, piloot bij Mont Blanc Hélicoptères, die regelmatig met een couveuse werkt om zeer premature baby's te vervoeren die neonatale zorg nodig hebben.
Andere missies worden 'primair' genoemd, in welk geval het doel is om zo dicht mogelijk bij de patiënt te landen en deze zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te evacueren. Naast de piloot biedt de cabine van de Airbus H135 plaats aan een vluchtassistent, een arts, een verpleegkundige en de patiënt. Nicolas Dupe is van mening dat deze configuratie het medische team in staat stelt om met de juiste apparatuur te werken. Voor bemanningen is de mogelijkheid om een brancard via de achterste opening of via de zijdeuren te laden ook een voordeel. Het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van de Airbus H135 worden ook benadrukt. "Ik heb meer dan 3.000 vlieguren op de Airbus H135-familie gemaakt en ik heb nooit problemen gehad. Het is een solide machine", legt Cyril Bonci uit en benadrukt ook de betrouwbaarheid van de automatische piloot, waardoor hij de missie rustig kan leiden en onvoorziene gebeurtenissen kan aanpakken: "De automatische piloot is betrouwbaar en werkt altijd".
Makkelijk te gebruiken
Het moet gezegd worden dat piloten soms moeten landen in moeilijke omstandigheden, in gebieden waar de ruimte schaars is, met harde wind en hoge zomertemperaturen. "De wendbaarheid van de H135 is altijd een pluspunt", benadrukt piloot Emmanuel Soubrouillard. In Nancy, Frankrijk, moet piloot Cyril Bonci zelfs 's nachts kunnen opereren. "De automatische piloot is erg stabiel en geruststellend", legt hij uit. Nicolas Dupe gelooft ook dat de H135 extreem eenvoudig te gebruiken is en dat de opstartassistentie bijvoorbeeld het werk van de bemanning vereenvoudigt, vooral wanneer ze 's nachts in noodgevallen snel moeten vertrekken.
De Airbus H135-helikopterfamilie is sinds haar ingebruikname blijven evolueren. De Helionix-avionics en de 4-assige automatische piloot verbeteren nu de veiligheid en breiden de responsmogelijkheden uit. Het gebruik van nachtzichtbrillen zal bemanningen binnenkort in staat stellen om het aantal nachtmissies te verhogen. Meer dan ooit zal de H135-familie de overal vliegende ambulance van de SAMU in Frankrijk blijven.
In de Benelux
Ook in de Benelux vliegen een aantal Airbus H135-helikopters voor medische opdrachten:
- De PH-HVB, PH-DOC, PH-LLN, PH-TTR, PH-UMC en de PH-MAA van de ANWB Medical Air Assistance vliegen dagelijks medische missies boven Nederland
- De MUG van IDMH Brugge is ook een helikopter uit de Airbus H135-reeks en vliegt bijna iedere dag een of meerdere medische missies.
- De 9H-RSQ van Helicopterflights wordt soms ingezet voor transporten van patienten en transplanten
Foto's en tekst © Airbus Helicopters