Bezig met laden...

Logboek

DRF en Airbus testen SAF fuel in de H135 in echte operaties

DRF en Airbus testen SAF fuel in de H135 in echte operaties

Sinds 21 februari vliegt de EMS-helikopter (Emergency Medical Services) van het Duitse DRF Luftrettung vanop de basis Magdeburg met de milieuvriendelijke brandstof SAF (Sustainable Aviation Fuel). In samenwerking met turbinebouwer Safran Helicopter Engines en Airbus Helicopters onderzoekt DRF Luftrettung de effecten op langere termijn van SAF op het vliegen met de Airbus H135. Met het pilotproject wil DRF de CO²-uitstoot terugdringen en een bijdrage leveren aan meer duurzaamheid in de luchtvaart. Tot op heden waren het veelal testvluchten met SAF maar DRF wil nu ook langdurig zijn operaties met een SAF-aangedreven helikoptervliegen.

De Airbus H135 met roepnaam Christoph 36 gebruikt nu brandstof die niet uit fossiele grondstoffen is gehaald. In de testperiode van zes maanden zullen DRF Luftrettung en zijn partners analyseren hoe duurzame luchtvaartbrandstof de technologie van de Airbus H135 beïnvloedt. Met regelmatige tussenpozen worden de motoren grondig onderzocht door DRF Luftrettung en worden technische gegevens gedocumenteerd, die vervolgens worden geëvalueerd door Safran Helicopter Engines en Airbus Helicopters. 

"Het testen van biokerosine op de basis Magdeburg is een aanzet om de CO2-uitstoot bij luchtreddingen te verminderen - een eerste, zij het kleine, stap naar klimaatneutraal vliegen op de lange termijn", legt Dr. Krystian Pracz, CEO van DRF Luftrettung. 

SAF: Geen concurrentie voor de productie van voedsel en diervoeders

Duurzame helikopterbrandstof wordt duurzaam geproduceerd uit niet-fossiele grondstoffen, gebruikte vetten of bosafval. In Magdeburg wordt in de eerste stap een mengsel van conventionele JET-A1-kerosine (65 procent) met alternatieve brandstof (35 procent) gebruikt.

Het EASA (European Aviation Safety Agency) heeft onlangs biokerosine gecertificeerd en goedgekeurd in een mengsel van maximaal 50 procent met conventionele kerosine voor de luchtvaart.

“Voor onze crews en de aan ons toevertrouwde patiënten verandert er tijdens de testfase niets aan de dagelijkse werking. Natuurlijk blijven we er voor de mensen in de regio Magdeburg, betrouwbaar en met de gebruikelijke hoge kwaliteit", verzekert Dr. Krystiaan Pracz.

Vanwege de complexe productie van SAF is de alternatieve brandstof in Duitsland nog niet overal landelijk verkrijgbaar. Ook zijn de kosten vele malen hoger dan bij conventionele kerosine. 

Zowel Airbus Helicopters als Safran Helicopter Engines willen op termijn de helikopters met 100% SAF laten vliegen. Eerste testen met een Airbus H225 waarbij beide turbines gevoed waren met SAF verliepen succesvol. 

Foto's © DRF Luftrettung

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *