Bezig met laden...

Logboek

Belgische vliegtaks: Grondwettelijk Hof veegt bezwaren van tafel - Groen wil 5x hogere taks

Belgische vliegtaks: Grondwettelijk Hof veegt bezwaren van tafel - Groen wil 5x hogere taks

De Belgische Vliegtaks blijft overeind ook voor de recreatieve en kleine luchtvaart. 

De Belgische Federatie voor de Luchtvaart en de Vereniging Vlaamse Motor Vliegclubs bij monde van haar voorzitter Michel Sinove, hadden op 29 september 2022 een omstandig bezwaar ingediend tegen de instelling van de Belgische vliegtaks bij het Grondwettelijk Hof. Ook luchtvaartmaatschappij Ryanair had een bezwaar ingesteld tegen de Vliegtaks, welke terzelfdertijd werd gevonnist.

Ondanks het zeer gemotiveerde bezwaar heeft het Grondwettelijk Hof in haar arrest nr. 165/2023 van 30 november 2023 alle bezwaren van tafel geveegd en alle beroepen tegen de Vliegtaks verworpen. Je kunt het arrest hier nog eens nalezen. Aangezien het Grondwettelijk Hof het hoogste rechtsorgaan is zijn de beroepsmogelijkheden tegen de Vliegtaks nu uitgeput. Alleen nieuw wetgevend werk kan hier wijzigingen in brengen. 

Een paar puntjes:

  • De Belgische Vliegtaks noemt nu TILEA (Taks op de inscheping van een luchtvaartvoertuig)
  • We moeten alleen passagierstaks betalen indien we van A naar B vliegen met passagiers.
  • We moeten geen passagierstaks betalen indien we van A naar A vliegen met passagiers.
  • De bemanningsleden zijn vrijgesteld van passagierstaks. 
    • De EU verordening 965/2012 stelt dat de uitbater/exploitant van de helikopter zelf zijn bemanningsleden kan aanduiden. Dit betekent dat de piloot of de eigenaar van het toestel iemand zal aanduiden die de navigatieapp bediend, iemand die de kaart leest, of de radio bediend of een andere handeling zal stellen in de uitvoering van de vlucht en deze persoon (of personen) als bemanning worden aanzien. In deze hebben de veel recreatieve vluchten geen passagiers aan boord. 
  • In een voorstel om de federale begrotingsput te verkleinen hebben de Groenen eind 2023 reeds een voorstel geformuleerd om de Vliegtaks te vervijfvoudigen of zelfs meer. Met een privéjet of privéhelikopter vliegen naar Frankfurt vliegen zou de passagier een vliegtaks van €500 kosten.    
    • De groene viceminister De Sutter droomt zelf van een taks die €200 miljoen zal opbrengen. In 2022 bracht de TILEA of vliegtaks €20,5 miljoen in de federale staatskas.

De informatie over de inning van de Vliegtaks - TILEA (zie ook dit artikel)

  • Als u soms passagiers meeneemt in uw helikopter of vliegtuig voor een vliegtochtje naar een ander vliegveld bent u als eigenaar van het toestel aanzien als een luchtvaartmaatschappij en ben u per passagier en per vlucht €10 verschuldigd.
  • U moet zich dan als luchtvaartmaatschappij laten registreren. Hoe je dat moet doen: klik hier   
  • U moet dan ook TILEA aangeven. Hoe je dat moet doen: klik hier
  • Er zal een digitaal platform worden gebouwd waar je je aangifte moet doet doen (maar dit blijkt nog niet beschikbaar te zijn). 
  • Er is ook een FAQ waar je met al je vragen over TILEA terecht komt: klik hier 
  • Gelukkig zijn er ook de uitzonderingen wanneer TILEA niet verschuldigd is:
    • bij vertrek en aankomst op dezelfde plaats zonder tussenlanding
    • bij het uitoefenen van een professionele activiteit (bv luchtfotografie, sportwedstrijden, pijplijncontrole...)
    • trainingsvluchten bij het opleiden van piloten of boordpersoneel 
    • vluchten met parachutisten en luchtdopen (met vertrek en aankomst op dezelfde plaats)
    • alle details tref je aan in de FAQ waar je 61 vragen en antwoorden kunt nalezen...
  • En er is ook een telefoonnummer waar je terecht kunt met je vragen: 02 572 57 57 bij de FOD Financiën – Centrum GO Beheer en gespecialiseerde controles – Diverse Taksen (neem een kop koffie erbij want het kan lang wachten zijn).

Op de FOD Financiën-website zoeken naar de vliegtaks is natuurlijk verkeerd als deze nu 'TILEA' noemt. En als particulier zoeken naar deze informatie is ook al verkeerd want de informatie is gecatalogeerd onder de rubriek: 'Ondernemingen - Overige belastingen - TILEA'... Je moet het maar weten.

Ondanks het negatieve resultaat danken we Michel Sinove, voorzitter van de Vereniging voor Vlaamse Motor Vliegclubs en Marc Ghys, Voorzitter van FBA-BFL en van AOPA Belgium voor hun inzet om te pogen deze onredelijke pesttaks uit de wereld te helpen voor de recreatieve luchtvaart. 

We wisten van het begin dat dit een pesttaks was van minister Van Petegem (CD&V) met de steun de Groenen, maar onze ervaring heeft dit alleen maar bevestigd.

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *