De Australian Transportation Safety Board (ATSB) heeft in haar rapport over het dodelijke ongeval met de Robinson R44 duidelijk de oorzaak van de fatale motoruitval kunnen aantonen.
Piloot en farm uitbater, Dougal Brett, wilde met zijn R44 met call-sign VH-KJJ zijn ranch en veestapel gaan bekijken maar kort na het opstijgen sputterde de Lycoming motor en viel uit, de autorotatie vanop geringe hoogte mislukte en de piloot bezweek een paar uur later aan de gevolgen van de crash.
Het verslag van het onderzoek kunt U hier lezen. Het was heel duidelijk en bracht volgende aan het licht:
- de oorzaak van de motoruitval was water en andere verontreinigingen in de avgas
- de piloot vulde zijn tanks op vanuit minstens één vervuilde drum zonder adequate aviation-filter (een goede aviation filter absorbeert water in de fuel)
- de Robinson R44 bladder tanks deden hun werk; ondanks de zware inslag bij het landen en zware beschadigingen behoedde de rubber binnentank voor een post-crash fire
- de POH (Pilot Operating Handbook) beschrijft duidelijk de controles van de fuel vooraleer te vliegen.
U zult vermoedelijk na lezing van het rapport zeggen dat jouw tankbeurten op een vliegveld in betere omstandigheden gebeuren en dat het tankstation uitgerust is met de nodige filtersystemen. Prima, maar ik denk dat we er allemaal goed aan doen om regelmatig de fuel te drainen en het staal van van de avgas ook goed visueel te analyseren. Hieronder een voorbeeld hoe je avgas kunt checken met een 20$ Jeppesen fuel tester; slechts 20$ en 5 minuten werk.
Een goede raad op basis van een spijtig ongeval! Speciale dank aan een van onze lezers voor de link naar dit onderwerp.