Leonardo kan weer business doen met India
De discussies tussen de Italiaanse eerste minister Mario Draghi en zijn Indiase ambtgenoot Narendra Modi op 29 oktober, in de marge van de G-20 top, is er beweging gekomen in de discussie over het verbod van India om zaken te doen met het Italiaanse Leonardo. Dit verbod was er gekomen nadat een tussenpersoon, Christian Michel, aan de Italiaanse politie opbiechtte dat hij miljoenen smeergeld had betaald om 12 VVIP Agusta legerhelikopters te verkopen aan het Indiase leger. Deze bekentenis was de start van de Indiase Agusta-affaire die Italiaanse zakenmensen en Indiase politici en legerofficieren in nauwe schoentjes bracht.
Na diplomatiek overleg is werd bekend dat het Indiase verbod om zaken te doen met Leonardo zal worden opgeheven onder de volgende voorwaarden.
- Leonardo kan geen aanspraken meer maken op enige contracten uit het verleden (dwz alle bestaande contracten zijn vervallen)
- Leonardo kan ook geen claims indienen in relatie met het vervallen van deze contracten
- De lopende onderzoeken van de Indiase CBI (Central Bureau of Investigations) en de Enforcement Directorate gaan onverminderd verder en zullen vermoedelijk volgend jaar uitmonden in strafzaken voor de rechtbank. Het is niet uitgesloten dat hierbij ook (ex)-Leonardo medewerkers en/of lobbyisten zullen worden aangeklaagd.
Roemenië bevestigt aankoop van Sikorsky S-70i Black Hawk
Zoals we reeds eerder schreven heeft de Roemeense SMURD, de speciale Roemeense luchteenheid die ook instaat voor onder andere de SAR (search & rescue) en brandbestrijding uit de lucht, na aanbesteding geopteerd om in het totaal 12 Sikorsky BlackHawk S-70i helikopters aan te kopen.
Leonardo die ook een - weliswaar duurdere - aanbieding had ingediend was tegen deze beslissing in beroep gegaan maar het Roemeense Ministerie van Binnenlandse zaken heeft intussen de finale bestelling bij het Poolse PZL Mielec, dochtermaatschappij van Sikorsky, geofficialiseerd voor een totaalbedrag van €272,8 miljoen.
Acht helikopters moeten boven land opereren en vier worden voorzien voor operaties boven zee. De helikopters moeten in staat zijn voor Search and Rescue (SAR), brandbestrijdingstaken en medische evacuatie. De eerste vier helikopters zullen vanaf 2023 worden uitgeleverd. Ook het lokale bedrijf Romaero is in de uitvoering van het contract betrokken.
Russian Helicopters opent nieuw logistiek centrum in Ulan-Ude
Russian Helicopters heeft in haar helikopterfabriek van Ulan-Ude een van de grootste logistieke centra in het Federaal District Verre Oosten in gebruik genomen. Het heeft een oppervlakte van meer dan 33.000 m². In het complex zijn magazijnen voor verschillende afdelingen van de Ulan-Ude Aviation Plant, laboratoria voor inkomende controle en een expeditiewerkplaats verenigd. De investering in het project bedroegen 1,5 miljard roebel (€18,3 miljoen).
Gevluchte Afghaanse piloten en hun families naar de US
Nadat eind september een aantal gevluchte piloten van de Afghaanse luchtmacht uit Oezbekistan naar de Emiraten waren overgebracht zijn nu ook de Afghaanse luchtpiloten die naar Tadzjikistan waren gevlucht naar de Emiraten overgebracht. Met deze evacuatie zijn het overgrote deel van de Afghaanse luchtmachtpiloten, waaronder bijna alle helikopterpiloten, in de Emiraten. De totale groep gevluchte Afghaanse luchtmachtmilitairen en hun families bestaat uit 600 personen en ze mogen zich nu vestigen in de US.
Over het lot van de vliegtuigen en helikopters die in Oezbekistan en Tadzjikistan is nog geen duidelijkheid. Deze werden door de US betaald maar waren onderdeel van de Afghaanse Luchtmacht. De Taliban zouden die opeisen. (zie ook ons vorig artikel)