Bezig met laden...

Logboek

EVE's update - Paris Air Show 2025

EVE's update - Paris Air Show 2025

Eve Air Mobility, spin-off van het Braziliaanse Embraer en ontwikkelaar van de EVE eVTOL, heeft net voor de PAS, de Paris Air Show 2025, een stand van zaken gegeven over haar eVTOL programma. 

Het bedrijf laat zich niet vastpinnen op een certificatiedatum maar wil de beste en veiligste eVTOL op de markt brengen. Dit was de openingszin van de update van EVE CEO Johann Bordais.

Het bedrijf heeft al talloze component- en systeemtests afgerond en is nu bezig met integratie en grondtesten. De vluchtproeven beginnen naar verwachting in juli 2025. Het doel is om tussen 2025 en 2026 vijf tot zes conforme prototypes te gebruiken voor duizenden ontwikkelings- en certificeringsvluchten. EVE maakt hierbij gebruik van de uitgebreide ervaring in vliegtuigcertificering van Embraer.

Eve onthult ontwerpupdates voor de eVTOL, met een focus op veiligheid, optimalisatie, passagierservaring, operationele efficiëntie en transportgemak. Belangrijke verbeteringen aan de eVTOL zijn onder andere:

  • Optie voor landingsgestel met wielen:  Deze bieden een betere wendbaarheid op de grond, minimaliseren het energieverbruik tijdens het taxiën en verbeteren de operationele flexibiliteit.
  • Geoptimaliseerd cabine-interieur:  Het eVTOL-interieur is nu voorzien van lichtgewicht stoelen ter ondersteuning van energiezuinige operaties en een volledig flexibel cabineontwerp, waardoor de configuratie snel kan wisselen tussen passagiers- en vrachtconfiguraties. 
  • Lifters en Pusher:  Lifters met vaste spoed en één pusher, gecombineerd met een innovatief en gepatenteerd ontwerp met vier bladen, zorgen ervoor dat de rotorbladen van de lifter zich autonoom kunnen uitlijnen met de pylonen, waardoor de luchtweerstand tijdens de cruisefase wordt verminderd. Dit verbetert de prestaties en veiligheid met ingebouwde redundantie en vermindert geluid en luchtweerstand voor stillere en efficiëntere stedelijke vluchten.
  • Aerodynamisch vleugelontwerp:  Een door Embraer geoptimaliseerd vleugelontwerp – met een overspanning van 15 meter, maar modulair voor standaard containertransport – levert hoge prestaties, lage complexiteit en superieure mogelijkheden voor snelle inzet. Het beschikt over één actuator en rolroer per zijde, zonder flaps.
  • Intuïtieve cockpit:  de intuïtieve cockpit met vier assen en alleen sidesticks, ontwikkeld met Garmin en Crouzet, gecombineerd met Embraer's 5e generatie fly-by-wire, biedt een gestroomlijnde pilotenervaring met een verminderde werklast. 

Een van Eve's belangrijkste onderscheidende kenmerken is het uitgebreide aanbod van geïntegreerde serviceoplossingen, ontworpen om de volledige levenscyclus van eVTOL-activiteiten te ondersteunen. TechCare, Eve's alles-in-één serviceportfolio voor eVTOL's, biedt een one-stop-shop voor het handhaven van de luchtwaardigheid en maakt gebruik van Embraer's wereldwijde servicecentra.

In een presentatie voor de aandeelhouders in mei 2025 stelde EVE dat het haar eVTOL op 3 juli 2025 uit de ontwikkelzone zal rollen en dat de eerste vluchttesten zullen beginnen op de Gavião Peixoto Embraer Facility (GPX) in Brazilië. In dezelfde presentatie plant EVE de type certificatie en de eerste indienststellingen in 2027.

EVE heeft een pre-orderboek voor 2.800 eVTOL's ter waarde van $ 14 miljard. Het heeft 28 klanten voor de EVE die uit 9 verschillende landen komen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Foto's © EVE - Helispot

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *