Groot nieuws gisterenavond vanuit Robinson in California (US): de Robinson R66 turbinehelikopter is uiteindelijk na vier jaar van discussie's en extra testen door de EASA (de Europese Luchtvaart Veiligheid Organisatie) goedgekeurd en gecertificeerd.
Niet geheel onverwacht nadat Robinson allerhande technische en administratieve problemen had weten te overwinnen maar uiteindelijk wel een verrassing omdat het sedert de publieke survey in Augustus 2013 wel heel erg stil geworden was rond het dossier. Robinson noch EASA hadden vooraf iets laten uitschijnen en we wisten allemaal dat de relatie tussen EASA en Robinson vrij gespannen was. Niet zo danig lang geleden ging Robinson in beroep tegen de hoge kosten van het R66 certificeringsproces en EASA verwierp dit beroep in Januari 2014.
Dat de certificatie zolang geduurd heeft was te wijten aan een lange discussie over de veiligheid van het hydraulisch systeem wanneer een valve geblokkeerd zou geraken. Boze tongen beweerden dat het proces duidelijk was beïnvloedt door druk van Airbus (voorheen Eurocopter) die volledige hydraulische backupsystemen heeft ingebouwd in zijn helikopters en daardoor een veel duurder design hanteert. De Airbus / Eurocopter EC-120 krijgt er nu een te duchten concurrent bij!
In het persbericht dat ze gisterenavond uitstuurden prijst Robinson zich 'gelukkig' dat ze 4 jaar na de FAA goedkeuring en zowat een jaar na de Canadese en Russische goedkeuring ook in Europa, een zeer belangrijke markt, aan de slag kunnen.
Er is een backlog van orders die nu zal kunnen worden afgewerkt; industriebronnen stellen dat Robinson zowat 110 orders heeft voor levering van een EASA goedgekeurde R66. Het is nu uitkijken naar de eerste Benelux R66 met een PH- of OO- callsign; we houden je op de hoogte.
Update 4 Mei 2014: Lees het certificatie document hier