De Amerikaanse FAA heeft de nieuwe transponders van Garmin, de GTX 335 en de GTX 345 goedgekeurd voor gebruik in de Robinson R22, R44 en R66.
Beide nieuwe transponders zijn compatibel met de ADS-B OUT regelgeving en kunnen hieraan voldoen zonder separate GPS; het toestel kost in de Robinson prijslijst zo'n 3.900 US$. De GTX 345 gaat nog een stapje verder en heeft ook ADS-B IN aan boord en heeft Bluetooth mogelijkheden om deze informatie te gebruiken in de bepaalde navigators. De GTX 345 kost wel 6.300 US$.
Ook de GMA 350Hc, Garmin's nieuw audiopaneel is goedgekeurd voor de Robinson helikopters. Dit audiopaneel heeft alle mogelijkheden van de GMA 350H maar heeft ook een Bluetooth optie die wireless connectivity toevoegd voor smartphones en compatible portable devices. Dit laat toe om muziek of telefoongesprekken via het audiopaneel en via de headsets te laten verlopen. DeGMA 350Hc kost 2.750 US$
En top of the bill: de Garmin G500H glass cockpit is nu een standaard optie op de Robinson R44 Raven II en de Cadet. De G500H was reeds beschikbaar op de Robinson R66.
De G500H glass cockpit is een combinatie van en Primary Flight Display en een Multifunction Display (PFD/MFD) met de vluchtinstrumenten, moving map navigatie en nog een resem andere features zoals situational awareness. De prijs voor een G500H systeem is 35.500 US$.
Frank Robinson zal deze evolutie met lede ogen aanzien. Hij was de grote tegenstander van deze nieuwe avionics omdat dit de aandacht van de piloot teveel zou afleiden van het vliegen. Sinds zoon Kurt aan het roer kwam heeft Robinson Helicopters de deur opengezet voor de moderne avionics en het is mijns inziens maar net op tijd...