EASA heeft haar jaarlijks 'Safety Review 2023' gepubliceerd. Zoals steeds boordevol data en nuttige informatie over de vliegveiligheid in Europa in het jaar 2022. Nu de Covid-19 vliegbeperkingen de vergelijkingen niet langer verstoren hebben we in dit rapport terug een normale vergelijkingsbasis.
De Safety Review 2023 voor helikopters staat weer boordevol data die men poogt om te zetten tot nuttige informatie. Hier een paar hoogtepunten uit het rapport.
Totaal aantal ongevallen en incidenten met commerciële en niet-commerciële helikopters
in alle EASA-landen samen | Gemiddelde vorige 10 jaar | FY 2022 | Verschil % | Opmerking |
Dodelijke ongevallen | 8,3 | 10 | +20% | |
Niet dodelijke ongevallen | 37,4 | 37 | -1% | |
Zware incidenten | 14,5 | 13 | -10% | |
Totaal met CS27 helikopter *1 | 51,7 | 49 | -5,3% | heli < 3.175 kg |
Totaal met CS29 helikopter *1 | 8 | 8 | - | heli > 3.175 kg |
Overlijdens | 22,4 | 24 | +7% | |
Zwaargewonden | 12 | 11 | -8,3% |
- *1: er zijn 4.121 helikopters van het type CS27 en 724 van het type CS29 actief - dwz 5,7 x meer helikopters < 3.175 kg
- Zoals steeds blijft het aantal gevallen bij de lichtere CS27 helikopters relatief hoog door invloed van de trainingsmissies en de private vluchten.
Ongevallen en incidenten (subset) met niet-commerciële helikopters
in alle EASA-landen samen | Gemiddelde vorige 10 jaar | FY 2021 | Verschil % | Opmerking |
Dodelijke ongevallen | 4,2 | 3 | -29% | |
Niet-dodelijke ongevallen | 21,8 | 21 | -4% | |
Zware incidenten | 5,7 | 4 | -30% | |
Totaal met CS27 helikopter | 27,6 | 24 | -13% | heli < 3.175 kg |
Totaal met CS29 helikopter | 2.3 | 2 | -13% | heli > 3.175 kg |
Overlijdens | 9 | 4 | -56% | |
Zwaargewonden | 4,6 | 4 | -13% |
In de categorie niet-commerciële vluchten zijn vooral trainingsvluchten en pleziervluchten waar het merendeel, in 2022 71%, van de ongevallen en incidenten gebeuren. In de vorige 10 jaar was dit met gemiddeld 75% lichtjes hoger. In 2022 staat training voor 39% en pleziervluchten voor 32% van de ongevallen en incidenten
Het blijft een punt om de ervaring van niet-commerciële piloten te verbeteren. We hebben reeds eerder aangegeven dat we als niet-commerciële piloten werk moeten maken van een regelmatige bijscholing na het verwerven van onze licentie. Dit blijft een zwak punt bij een grote groep van minder actieve niet-commerciële helikopterpiloten.
De vliegscholen moeten hier een rol spelen want na het bekomen van hun licentie zijn er voor de private piloten te weinig mogelijkheden om hun praktische en theoretische kennis van het helikoptervliegen bij te schaven. Zoals vorige jaar doen we hiermede een oproep aan de helikoptervliegscholen om hun afgestudeerde niet-commerciële piloten ook na hun licentie mogelijkheden te bieden om zowel hun praktische als theoretische kennis op peil te houden.
Specifiek voor de Benelux-helikopters in 2022 was er slechts een geregistreerd ongeval. Het was de crash van de PH-OMM nabij de luchthaven van Como in Italië. Beide inzittenden waren gelukkig slechts lichtgewond. Het toestel was wel in Nederland geregistreerd maar vloog niet in de Benelux.
Lees hier het rapport, het hoofdstuk 3: Helikopters is te vinden tussen pagina 63 en 92.