De burgerhelikoptermarkt stabiliseert na de recovery van de jaren 2009-2011 waarin de markt zwaar te lijden had onder de economische crisis; dit is alvast wat een studie van Honeywell zegt.
Het 16e "Turbine Powered Civilian Helicopter" rapport voorspelt dat er in 2018 tussen 4.800 en 5.500 helikopters zullen worden uitgeleverd. Gezien de lange leveringstermijnen van turbinehelikopters is de voorspelling van Honeywell meestal vrij correct. Vergeleken met het rapport van 2013 is de forecast iets naar beneden bijgesteld.
Voor 2014 gaat het rapport ervan uit dat er ongeveer evenveel burgerhelikopters als in 2013 zullen worden uitgeleverd. Nieuwe orders dalen licht tov van 2013; we moeten wel de resultaten van de HeliExpo afwachten. Deze zijn meestal vrij bepalend voor de komende periodes.
Hoewel de economische groei van China en Brazilië vertragen, blijven deze markten de twee sterkste groeipolen voor de helikopterindustrie. Vooral China blijft een groot potentieel en de recente wetswijzigingen voor het burgergebruik / bezit van helikopters zullen hiertoe bijdragen.
In de komende 5 jaar zal US en Canada zo'n 26% marktaandeel hebben, Europa 23%, Azië 19% en Afrika en het Midden Oosten zo'n 8%.
De lichte mono-turbine helikopters blijven het meest populaire burgerhelikopters in de volgende vijf jaar.
De meest gebruikte burgerhelikopters zijn de transporthelikopters in de olie-& gasindustrie met gemiddeld 700 vlieguren per jaar, gevolgd door de politiehelikopters die gemiddeld 400 uren per jaar vliegen.