
Afgelopen week op vrijdag, zaterdag en zondag was het vliegveld EBKT (Kortrijk-Wevelgem) het decor van niet minder dan 48 demovluchten van de Bell 505 JetRanger met registratie G-EJMX.
Vliegschool Toran had dit speciaal evenement georganiseerd samen met Bell Helicopter om 48 piloten de knappe Bell 505 te laten vliegen samen met een fabriekspiloot. En 80 andere geïnteresseerden konden de vlucht met de Bell 505 vanop de passagierszetel meemaken! Al bij al een zeer leuk evenement waarbij Toran heel wat mensen gelukkig kon maken.
Fractional Ownership
Daarnaast wilde Toran ook een model 'Fractional ownership' voor de Bell 505 voorstellen. Fractional ownership van een helikopter kun je het best zien als een gedeeld eigenaarschap, waarbij meerdere partijen samen investeren in een helikopter en de gebruikstijd verdelen. Het lijkt een beetje op timesharing, maar dan met echt eigendom van een helikopter.
En over dit 'Fractional Ownership' model hadden we een gesprek met Matthias en Arno, de twee managing partners van Toran.
- Hoe is Toran op het idee gekomen om ‘fractial ownership’ te gaan promoten?
- We kregen herhaaldelijk de vraag van particuliere en professionele investeerders om in een helikopter te participeren. Het klassieke model – een Robinson R44 die na 12 jaar of 2.200 u een dure overhaul moet ondergaan en daarna sterk in waarde daalt – bleek telkens een show-stopper.
Daarom hebben we een win-winmodel uitgewerkt rond een turbinehelikopter met een veel sterkere restwaarde, de Bell 505 JetRanger.
- We kregen herhaaldelijk de vraag van particuliere en professionele investeerders om in een helikopter te participeren. Het klassieke model – een Robinson R44 die na 12 jaar of 2.200 u een dure overhaul moet ondergaan en daarna sterk in waarde daalt – bleek telkens een show-stopper.
- Fractional Ownership is al dikwijls misgegaan omwille van ruzie tussen de gedeelde eigenaars bij problemen zoals onvoorziene schade en kosten; onevenwichtig gebruik; vakantieplannen; betalingen; uitstap en meer. Hoe wil Toran dit vermijden en er een succes van maken.
- We hebben al deze pijnpunten weggewerkt door niet de helikopter zelf maar een vennootschap te verdelen. De eigenaars worden stille vennoten; Toran is statutair bestuurder, onafhankelijke scheidsrechter en beheerder van de helikopter. Een gedetailleerde aandeelhoudersovereenkomst regelt heel wat praktische zaken, waaronder ook exit-scenario’s en sancties bij wanbetaling.
Waarom de keuze voor de relatief dure Bell 505 JetRanger?
- De Bell 505 JetRanger is een moderne mono-turbine helikopter met digitale 'glas' cockpit, Safran Arrius 2R turbine en auto-pilot.
- Fabrieksnieuw: maximale inzetbaarheid en fabrieksgarantie heeft lange zekerheid voor investeerders.
- Restwaarde: de Bell 505 houdt volgens Bell meer dan 70 % van zijn waarde na 10 jaar
- Sterke servicepartner: Aircraft Technology Belgium (ATB) staat in voor levering en onderhoud.
- Positieve dollarkoers: de zwakke USD maakt een Amerikaans toestel momenteel erg interessant.
- Moeilijke vraag: hoe gaat het model verder als Toran na bijvoorbeeld 5 jaar uit het systeem stapt of ophoudt te bestaan?
- De investeerders bezitten 100 % van de aandelen van de vennootschap met het toestel als actief. Indien Toran zou stoppen te bestaan, kunnen zij een andere helikopteroperator contracteren, of het toestel verkopen of de vennootschap liquideren en de opbrengst verdelen. Hun kapitaal blijft ten allen tijden gewaarborgd door de onderliggende marktwaarde van de Bell 505 en heeft niets te maken met het bestaan van Toran.
- Is de standplaats van de Bell 505 JetRanger altijd verbonden aan Toran?
- Het toestel wordt op een Toran-basis gestationeerd. Deze zijn voorlopig beperkt tot Kortrijk, Antwerpen, Knokke of St-Truiden. Maar ook hier zijn binnen de aandeelhoudersovereenkomst verschillende mogelijkheden open; wij noemen dit maatwerk!
- Wie staat in voor het beheer van de helikopter en de vennootschap?
- Het beheer van de vennootschap en de exploitatie van het toestel gebeurt volledig door Toran waardoor de 'fractional owner' totaal ontlast is en waardoor er ook geen discussies ontstaan tussen de verschillende investeerders.
Last but not least: wat kost een 'fractional ownership' van een Bell 505 JetRanger in het model dat Toran voorstelt?
- Bij de start van de Bell 505-vennootschap investeren vier aandeelhouders elk € 500.000 en worden ze elk voor 25% 'fractional owner' van de vennootschap, de eigenaar van een nieuwe Bell 505 JetRanger.
- De 'fractional owner' betaalt als hij gaat vliegen met het toestel een bedrag van € 595 per vlieguur voor de operationele kosten (brandstof en onderhoudskosten).
- Toran garandeert aan de vennootschap een minimum afname van 150u aan dezelfde kostprijs (€ 595) en neemt daarenboven de jaarlijkse kosten voor de omnium-verzekering (+/- €50.000), stalling (+/- € 6.000) en de CAMO (+/- 2.500) contractueel op zich.
- Nota: bovenstaande informatie kregen wij van Toran voor dit interview en dient u altijd met Toran te checken.
Tot zover ons interview met de Toran-directie over hun nieuw 'fractional ownership' model. We kijken met spanning uit hoeveel Bell 505 JetRangers er straks in de Toran hangaars zullen verschijnen.