Op 26 juli voerde de Next Generation Civil TiltRotor - Technology Demonstrator (NGCTR-TD) met succes de eerste groundrun uit bij Leonardo's vestiging in Cascina Costa (Varese, Italië).
Het Next Generation Civil TiltRotor-programma wordt geleid door Leonardo en is onderdeel van het door de EU gefinancierde Clean Sky 2-initiatief. Het programma focust op het ontwikkelen en demonstreren van vernieuwende civiele tiltrotor-technologieën in vlucht, die hogere snelheden, minder COâ‚‚-uitstoot en geluidsoverlast mogelijk maken dan conventionele helikopters.
Met een kruissnelheid tot 280 knopen - twee keer de snelheid van conventionele helikopters en bijna de snelheid van turbopropvliegtuigen - zorgt NGCTR voor COâ‚‚- en geluidsreductie en is het een optimale oplossing voor speciale missies, zoals medische diensten en zoek- en reddingsacties. Bovendien verbetert de NGCTR de prestaties en operationele capaciteit ten opzichte van traditionele helikopter-configuraties door een ongeëvenaard deur-tot-deurtijdvoordeel te bieden ten opzichte van andere luchtvaartoplossingen, en is het uitbreidbaar tot afstanden van ongeveer 1.800 km.
De NGCTR-TD, die in 2015 werd gelanceerd, heeft de assemblagefase in juni 2024 afgerond. Door deze mijlpaal te bereiken, kon het project officieel beginnen met de grondtesten vóór de eerste vlucht. Een intensieve grondtestfase start in de komende maanden met als doel de systemen te verifiëren en de gegevens te verzamelen die nodig zijn om een vluchtmachtigingsformulier van ENAC en EASA te verkrijgen. De eerste vlucht staat gepland voor eind 2024.
Antonello Marino, projectleider voor Clean Sky 2 Fast Rotorcraft, volgde de projecten vanaf het begin en benadrukte de vele innovaties die zijn ontwikkeld in de Fast Rotorcraft en Airframe System Platform Demonstrators die zijn opgenomen in NGCTR:
- Geavanceerde vleugelarchitectuur met morphing-oppervlakken die een aerodynamische efficiëntie van 3 tot 5% mogelijk maken;
- Innovatief rotorkantel-systeem met een gesplitste tandwielkast en efficiënte gondelarchitectuur, waardoor meer dan 10% brandstofbesparing mogelijk is;
- Geavanceerd Fly-by-Wire Flight Control System (FCS) ter vervanging van conventionele elektromechanische systemen.
"De innovatieve V-staart die is ontwikkeld binnen de Airframe ITD heeft als doel de algehele weerstand te verminderen en tegelijkertijd de aerodynamische stabiliteit te verbeteren. Verwacht wordt dat de staart 10% lichter zal zijn dan een conventionele staart en dat dit zal leiden tot een kostenbesparing van 30-40%", aldus Sonell Shroff, Airframe Project Officer bij Clean Aviation.
De ontwikkeling van NGCTR omvatte 28 sub-projecten, waarbij meer dan 70 organisaties uit 14 Europese landen betrokken waren, waaronder universiteiten, onderzoekscentra en industrieën.
Massimo Biggi, Next Generation Fast Rotorcraft Programs Manager van Leonardo Helicopters: "De prestatie van de eerste grondrun is het resultaat van een enorm werk van talloze bedrijven en organisaties. Het succes van 26 juli 2024 was daarom niet alleen een enorm technisch succes, maar ook een demonstratie van hoe Leonardo in staat is om de sterke punten en capaciteiten die in Europa beschikbaar zijn, te benutten."
Leonardo heeft met de AW609 en dit programma duidelijk geïnvesteerd in de toekomst en het succes van de tiltrotor!