De westerse sancties tegen Rusland na de aanhechting van de Krim in 2013 hebben ook hun invloed in de helikopterindustrie.
Zo schreven we onlangs over de ruzie tussen het Russische Russian Helicopters en het Oekraïense Motor Sich. Dit bedrijf was in de Sovjet-tijd de ontwikkelaar en leverancier van de vliegtuigturbines en de turbines voor de Russian Mi- en Ka-helikopters. Motor Sich is ook producent geweest van de gearbox van de Mi-17.
Na het uiteenvallen van de USSR bleef Russian Helicopters verder beroep doen op Motor Sich maar de hoogoplopende spanningen en de annexatie van de Krim hebben de relatie tussen Rusland en Oekraïne opgeblazen met als resultaat dat Russian Helicopters ergens anders een turbine fabrikant moest vinden.
Het Russische United Engine Corporation, Klimov (UEC) net als Russian Helicopters onderdeel van de staatsholding Rostec, werkt sindsdien in een versneld tempo aan de vervanging van de buitenlandse turbines van Motor Sich, Safran en Pratt & Whitney door turbines van Russische makelij.
Een eerste project was de vervanging voor de Franse Safran Ardiden 3G turbinemotor die gebruikt wordt in de Ka-62 helikopter van Russian Helicopters.
Daarnaast werkt UEC-Klimov ook aan twee andere projecten. De eerste is de VK-650V-motor voor Ka-226. Gebaseerd op deze motor, wil UEC-Klimov een serie turbines ontwikkelen met een vermogen tussen de 500 en 700 pk. Het tweede project is VK-1600V. Dit is de hoofdmotor die op Ka-62 helikopters zal worden geïnstalleerd. UEC bouwde reeds in Sovjettijden de TV7-117V turbine voor de Mi-38 helikopter.
Een demonstrator van de nieuwe Russische VK-650V-motor, die de Safran turbine voor Ka-226T-helikopters zal vervangen, is geassembleerd en geïnstalleerd op een testbank bij de UEC-Klimov United Engine Corporation. De voorbereiding voor technische tests nadert zijn voltooiing.
De VK-650V-motor heeft een startvermogen van 650 pk en is specifiek ontworpen voor de Russische Ka-226T lichte helikopter. Het kan ook worden geïnstalleerd in de Ansat-U en de nieuwe VRT-500-helikopters. Het is de bedoeling dat UEC-Klimov de nieuwe turbine in 2023 laat certificeren en tegen 2024 met de serieproductie begint.
"We zijn van plan om in 2021–2022 prototypes te produceren en ten laatste in 2023 een certificaat voor deze motor te ontvangen, en dan beginnen we met massaproductie”, aldus Yury Shmotin, plaatsvervangend algemeen directeur en hoofdontwerper van UEC-Klimov.
Op basis van de resultaten van de aanstaande tests zal het motorontwerp verder worden verfijnd. De turbine moet qua kenmerken niet onderdoen voor zijn buitenlandse tegenhangers en zal in de toekomst worden aangepast voor gebruik in grote drones en lichte vliegtuigen.
Bedoeling is dat UEC-Klimov de enige leverancier zal worden voor alle turbines van Russian Helicopters en dat daardoor Rusland minder of niet meer afhankelijk wordt van westerse turbinefabrikanten.
Foto copyrights: UEC-Klimov - Rostec