Bezig met laden...

Logboek

Loss Of Control (LOC) gedurende de vlucht is het grootste risico bij helikoptervliegen

Loss Of Control (LOC) gedurende de vlucht is het grootste risico bij helikoptervliegen

De onderstaande Leonardo Helicopters Loss of Control Inflight (LOC-I) Prevention & Mitigation Challenges-video is bedoeld voor degenen die betrokken zijn bij zowel trainings- als vliegoperaties. In deze video definieert een vlieginstructeur LOC-I, beschrijft het risico en geeft veiligheidstips om het risico te verkleinen en ongevallen te voorkomen.

LOC-I is een extreme manifestatie van een afwijking van de beoogde vliegbaan. Deze ongevallen zijn vaak het gevolg van het niet voorkomen of herstellen van een verstoring. Uit gegevens blijkt dat vliegtuigongevallen het belangrijkste risicogebied vormen, zowel wat betreft het aantal als de ernst van de voorvallen. LOC-I is het meest voorkomende en ernstige ongevalstype en de nummer één moordenaar in helikopteroperaties!

In deze video definieert een vlieginstructeur van Leonardo Helicopters het concept van LOC-I, het risico dat het vormt voor piloten en geeft hij tips om de risico's te beperken en ongevallen te voorkomen, met behulp van een geïntegreerde benadering waarbij gebruik wordt gemaakt van zowel menselijke als technische oplossingen.

De video, opgenomen in de Leonardo Helicopters Flight Training Academy in een AW189 Full Flight Simulator (FFS), presenteert een gesimuleerd scenario dat ruimtelijke desoriëntatie bij piloten kan veroorzaken en kan resulteren in een verstoring. Het presenteert een techniek die bedoeld is om verlies van controle te voorkomen, bekend als "Wing Level Mode" (WLM) met behulp van een speciale drukknop op cyclic, die de helikopter automatisch stabiliseert.

In het tweede deel van de video beschrijft een Leonardo-ingenieur in meer detail het ontwerp en het gebruik van dit Wing Level-systeem dat is ontwikkeld door Leonardo Helicopters om verlies van controle tijdens de vlucht te voorkomen.

In het laatste deel van de video geeft de vlieginstructeur sluitende aanbevelingen om LOC-I-ongevallen te voorkomen met de nadruk op correct gebruik van automatisering, leren en delen van leren.

Belangrijkste kenmerken van LOC-I

  • LOC-I is een van de gevaarlijkste scenario's voor een helikopterpiloot en de meest voorkomende doodsoorzaak.
  • LOC-I wordt gekarakteriseerd als een ongeval of incident waarbij de piloot het vliegtuig niet onder controle kon houden. Het wordt gedefinieerd als een significante afwijking van de beoogde vliegroute en wordt meestal voorafgegaan door een verstoring. Een verstoring is een toestand tijdens de vlucht wanneer een vliegtuig onbedoeld de parameters overschrijdt die normaal worden ervaren tijdens de normale operationele lijn.
  • Uit de EASA Annual Safety Review 2020 blijkt dat de verstoring van het vliegtuig het hoogste risicogebied is voor helikopteroperaties, met name voor de algemene luchtvaart (GA).

Beperking van LOC-I-risico's

  • Houd rekening met de factoren die kunnen leiden tot een LOC-I-situatie : LOC-I-situaties zijn ofwel door piloten/mensen veroorzaakt, door de omgeving of door systemen. Overweeg de verschillende situaties waarin u mogelijk actief bent en waarin LOC-I een risico kan vormen voor de veiligheid van uw vlucht. 
  • Handhaaf actief "Threat and Error Management (TEM)": TEM heeft tot doel bedreigingen te identificeren en te herkennen, fouten te verminderen en ongewenste vliegtuigtoestanden te voorkomen die mogelijk kunnen leiden tot ongevallen, waaronder LoC-I-ongevallen.
  • Gebruik automatisering in uw voordeel: in sterk geautomatiseerde helikopters is het optimale gebruik van automatisering een extra hulpmiddel om de werkdruk van piloten te verminderen. Dit omvat de Flight Director-modi (FD) in combinatie met de stuurautomaat. De AW189 en andere vliegtuigtypes zijn uitgerust met een functie die bekend staat als Wing Level en die helpt om overstuur te voorkomen. Wing Level is een Flight Control System (FCS)-modus die automatisch een veilige Nose Up-pitch en Wing Level-rolhouding verwerft. Wing Level wordt geactiveerd via een enkele drukknop op de cyclic en statusindicatie wordt weergegeven op de Primary Flight Display (PFD). Zodra de Level Wing-modus is ingeschakeld, stabiliseert de helikopter soepel naar een veilige houding. Automatisering is een prachtig iets, zolang je er de baas over bent. Zie ook de Leonardo helikopters videoAutomatisering en vliegroutebeheer | EASA-gemeenschap (europa.eu) gepubliceerd in 2020.
  • Nooit stoppen met leren: Een goede pilot blijft altijd gericht op het verbreden van hun kennis en het delen van hun ervaringen met anderen. Leren is essentieel omdat succesvolle preventie altijd beter is dan welk herstel dan ook!
Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *