De globale AW159-helikoptervloot heeft meer dan 100.000 vlieguren achter de rug. Deze indrukwekkende prestatie is behaald door de 72 AW159-helikopters die momenteel in dienst zijn en worden geëxploiteerd door vijf operators, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Republiek Zuid-Korea (RoK) en de Filipijnen.
Bovendien exploiteren het Britse leger en de Royal Navy respectievelijk 34 en 28 vliegtuigen. De RoK-marine heeft acht AW159-helikopters en de Filipijnse marine heeft twee AW159-helikopters in haar vloot.
De AW159, door de Britse Defensie aangeduid als 'Wildcat', is een operationeel capabel en kosteneffectief platform voor multi-missies, met Groot-Brittannië als belangrijke referentieklant. De AW159 voert missies uit variërend van humanitaire hulp en rampenhulp in vredestijd tot politie- en hoogwaardige oorlogsbestrijdingsoperaties. Het heeft de mogelijkheid om autonoom tegenstanders te vinden, te fixeren en aan te vallen, zowel aan de oppervlakte- als in het onderzeese domein.
De Wildcat is ontworpen om veilig te opereren vanaf oorlogsschepen, in de zwaarste omstandigheden, in ongunstige weersomstandigheden en op volle zee, en biedt de maritieme commandant operationele paraatheid voor vele soorten missies. De AW159 gewapende verkenningshelikopter is ontworpen om te opereren vanaf ingezette landlocaties met minimale onderhoudslast en hoge beschikbaarheid.
De verdere ontwikkeling van de multi missiemogelijkheden van de AW159 Wildcat gaat door. Leonardo combineerde met succes een AW159 met een semi-autonome UAV tijdens het British Army Warfighting Experiment 19, om de capaciteit van de AW159 Crewed Uncrewed Teaming (CUC-T) te demonstreren (zie video onderaan).
De AW159 werkte samen met een UAV van Callen-Lenz Associates, waarbij de helikopterbemanning de UAV bestuurde als onderdeel van de helikoptersensorsuite, wat een volledig geïntegreerde oplossing opleverde zonder afhankelijk te zijn van extra bemanning. De bemanning van de AW159 kon zowel de UAV-vliegbaan als de lading van de elektro-optische sensor rechtstreeks besturen via de Human Machine Interface (HMI) van de AW159-cockpit. De Teaming is geclassificeerd als Interoperabiliteitsniveau 4 volgens de NAVO-standaard STANAG 4586.
Door de UAV te integreren in het AW159-missiesysteem verminderde de werkdruk van de bemanning, waardoor ze zich konden concentreren op de missie terwijl ze nog steeds de UAV konden besturen. Het was de eerste keer dat een dergelijk geïntegreerd vermogen werd gedemonstreerd op een Brits militair helikopter.
De AW159 vertegenwoordigt de meest recente capaciteit die Leonardo biedt op maritiem en landgebied. Met een volledig geïntegreerde avionics en missiesuite, gecoördineerd via een tactische processor en gebruik makend van een van het leger afgeleide HMI, levert de AW159 uitzonderlijk situationeel bewustzijn en tactisch voordeel voor de bemanning. Bovendien is de netwerk-gebaseerde helikopter geconfigureerd met geavanceerde communicatie, tactische dataverbindingen, navigatiesystemen en sensoren, en een uitgebreide reeks oppervlakte- en ondergrondse wapens, waardoor de AW159 een echte Force Multiplier is.
Recent nog waren vier AW159 Wildcat helikopters voor een tankbeurt op het vliegveld EHMZ - Midden Zeeland
Foto 1 © Leonardo Helicopters
Foto's 2,3 en 4 © Wytze Adriaanse