Het afgelopen jaar heeft Helispot veel aandacht besteed aan de helikopterongevallen in de Beneluxo over de laatste 50 jaar. Misschien wel kort door de bocht maar we mogen stellen dat meer dan 75% van de ongevallen een menselijke oorzaak hebben en door een betere voorbereiding, training of minder roekeloze uitvoering konden worden vermeden.
Je kunt een kijkje nemen op onze 'Benelux Ongevallen' pagina's en zelf een paar verslagen nalezen, het is zeer leerzaam en een opfrissing van een paar DON'T do's.
We kregen vorige week van de Franse luchtvaartautoriteit het ongevalsverslag van de R22 met callsign G-SPEE binnen, een 'must read'. Je kunt in dit verslag een kroniek van een aangekondigde crash (en dood van de piloot) meemaken. Gebrek aan ervaring, slechte weersvoorbereiding, overmoed, zelfzekerheid en 'need to be there', het is allemaal van de partij.
We zijn geen doemdenkers die alleen negatieve aspecten publiceren maar we geloven dat wij als piloten door dit soort informatie te lezen meer bewust en veiliger gaan vliegen.
Safe Flights.
Foto copyrights: BEA France