Bezig met laden...

Logboek

Ongevalsrapport van de Vertical VA-1X eVTOL vrijgegeven

Ongevalsrapport van de Vertical VA-1X eVTOL vrijgegeven

De Britse AAIB (Air Accident Investigation Branch) heeft het rapport vrijgegeven van de crash van de eVTOL VA4 van het Britse Vertical Aerospace. 

De Vertical VX4 crashtte op woensdag 9 augustus 2023 op het testcentrum van Vertical Aerospace op Cotswold Airport in de UK. Het toestel was op afstand bestuurd en er waren bemanning noch passagiers aan boord. 

Vertical schreef kort nadien: "Our flight test programme is designed to establish the limits of the aircraft’s performance, and the incident occurred during an uncrewed test of the aircraft’s maneuverability during a motor failure test scenario, which is a key requirement to progress to crewed operations. We are working closely with the relevant authorities."   

 

Het rapport van de Britse AAIB concludeert:

De eVTOL werd door een piloot op afstand gevlogen tijdens een experimentele testvlucht op 30 voet hoogte boven zeeniveau toen er een propeller blad loskwam van de elektrische aandrijfunit 3 als gevolg van een loskomende lijmverbinding tussen de propellerbladmantel en de ligger.

Hierdoor ontstonden grote belastingen die totaal uit balans waren en deze veroorzaakten het structureel falen van de rechter mast met als gevolg het afknappen van onderliggende kabelbomen van de eVTOL. Dit veroorzaakte op zijn beurt het verlies aan stuwkracht van motor 4 en 7.  Het automatische vluchtsysteem kon de eVTOL level houden maar het gemis aan stuwkracht veroorzaakte de hoge daalsnelheid en de aanzienlijke schade bij het neerstorten.

Op het moment van de crash had Vertical Aerospace reeds een alternatief ontwikkeld die de oorzaak van het loslaten van het propeller blad opgelost had. Het eigen onderzoek door de fabrikant identificeerde in het totaal 36 verbeteringen aan het product en sommige processen.

 

Onze conclusie:

Testen en het opzoeken van de limieten van een eVTOL of een helikopter zijn absoluut noodzakelijk om de luchtwaardigheid van het toestel te kunnen garanderen. Dat daar ongevallen bij horen heeft de geschiedenis van de luchtvaart ons geleerd en het siert Vertical dat ze deze testen zonder inzittende bemanning konden afwerken en dat zelf in het onderzoek naar de crash 36 verbeterpunten hebben geïdentificeerd.   

 

Onderstaande foto's tonen 1. het moment wanneer het propeller blad loskomt en 2. de eVTOL na de crash.

Foto's  credit AAIB public report

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *