Leonardo en Pratt & Whitney Canada hebben vandaag de succesvolle voltooiing aangekondigd van de eerste vlucht met een AW139 helikopter, aangedreven door PT6C-67C-motoren, die gebruik maakten van 100% duurzame luchtvaartbrandstof (SAF).
De 75 minuten durende vlucht- en grondtests, uitgevoerd in de Leonardo-fabriek in Cascina Costa di Samarate (Italië) op 21 november, evalueerden de motorprestaties met meerdere vermogensvariaties en andere systemen. De test liet een uitstekende respons op de nieuwe brandstof zien, zonder noemenswaardige verschillen ten opzichte van het gebruik van Jet A1-brandstof.
Dit is een primeur voor zowel de helikopters van Leonardo als de Pratt & Whitney Canada PT6-motorenfamilie. Eerder dit jaar voerden in dienst zijnde AW139-helikopters vluchten uit met SAF, gemengd met traditionele vliegtuigbrandstof volgens de huidige certificeringsnormen, in Japan, Maleisië en meest recentelijk de VAE.
Alle belangrijke civiel gecertificeerde typen binnen het helikopterproductassortiment van Leonardo zijn intussen reeds gecertificeerd voor operaties met behulp van SAF met een 50% mengverhouding met Jet A1.
Gian Piero Cutillo, MD van Leonardo Helicopters, zei: “Met dit nieuwste resultaat laten we zien hoe we de snelle evolutie van duurzaamheidseisen in de luchtvaart kunnen ondersteunen, aangezien de industrie streeft naar een groter gebruik van SAF in operaties. Dat hebben we gedaan met de AW139 van wereldklasse, die getuigt van het feit dat deze technologie duurzamere activiteiten mogelijk maakt met behoud van hetzelfde hoge prestatieniveau, wat aanzienlijk bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot."
“Deze eerste vlucht demonstreert effectief de motorfunctionaliteit en is een belangrijk onderdeel van onze langdurige inspanningen om de ontwikkeling van toekomstige specificaties voor 100% SAF te ondersteunen, een kernonderdeel van onze duurzame voortstuwingsstrategie”, aldus Maria Della Posta, president van Pratt & Whitney. “Dit is de eerste keer dat een PT6-motor 100% SAF gebruikt in vlucht."