Na Airbus en Bell kwam ook Leonardo met de resultaten van zijn helikopterdivisie over de eerste negen maanden van 2021. En ook bij Leonardo Helicopters mogen we concluderen dat de financiële resultaten relatief goed waren. Het resultaat voor de nieuwe orders met -24,2% in vergelijking met 2020 is echter bedroevend laag; Airbus Helicopters deed het in de eerste negen maanden 2021 duidelijk beter.
Alle cijfers op een rijtje:
in €mio | 9 maanden 2021 | 9 maanden 2020 | evolutie |
Nieuwe orders | 2.391 | 3.154 | -24,2% |
Orderboek | 11.945 | 12.377 | -3,5% |
Omzet | 2.719 | 2.642 | +2,9% |
EBITA | 223 | 219 | +1,8% |
ROS (return on sales) | 8,2% | 8,3% | -0,1pp |
Het orderboek sloot het eerste kwartaal af op €11,945 miljard, een lichte daling met 3,5% in vergelijking met dezelfde periode 2020. Dit is ongeveer tweemaal de jaaromzet.
Niet minder dan 73% van de omzet werd gemaakt met militaire en gouvernementele klanten. Het aandeel burgerhelikopters daalt in vergelijking met vorig jaar met 2% tot 27% van de omzet.
Overzicht van de uitleveringen per helikoptermodel:
Type | 9 maanden 2021 | 9 maanden 2020 |
AW139 /W3 | 22 | 21 |
AW169 | 14 | 9 |
AW189/149 | 11 | 6 |
AW109/119/009 & SW4 | 18 | 11 |
NH90 | 7 | 5 |
AW101 | 1 | 3 |
Totaal | 73 | 55 |
De prestaties in de eerste negen maanden van 2021 bevestigden de lichte groeitrend in omzet en EBITA, vergeleken met de eerste negen maanden van 2020, ondanks dat de civiele sector nog steeds getroffen werd door een markt die nog gekenmerkt werd door de pandemie.
Het ordervolume was lager in vergelijking met 2020 omdat toen het IMOS-contract (Integrated Merlin Operational Support) voor het VK Ministerie van Defensie in 2020 werd opgetekend. Enkele orders konden niet meer voor 30 september 2021 worden afgewerkt en zullen in het komende kwartaal worden meegerekend.
Nieuwe orders:
- het tweede contract voor de levering van 36 TH-73A (AW119) helikopters voor de Amerikaanse marine;
- het tweede addendum bij het contract voor de voltooiing van de ontwikkelingsactiviteiten en de levering van 4 productiehelikopters van het NEES (New Exploration and Escort Helikopter) programma voor het Italiaanse leger;
- de contracten betreffende de levering van 9 stuks AW139-helikopters voor het Saoedische koninklijke hof;
- 8 stuks AW139 helikopters voor de Italiaanse financiële politie.
De omzet vertoonde een lichte stijging als gevolg van hogere omzet op de AW189/AW 149-lijn, en ook door de opstart van werkzaamheden voor de militaire en gouvernementele programma's zoals NH90 helikopters voor Qatar en TH-73A helikopters voor de Amerikaanse marine.
De omzet werd voor 62% gerealiseerd met de bouw van nieuwe helikopters en 38% met door naverkoop- en trainingsafdeling.
De lichte stijging EBITA was in lijn met de omzetgroei. De ROS (return on sales) met 8,2% is iets beter dan bij Airbus Helicopters die in de eerste 9 maanden van 2021 7,5% operationele winst maakte op zijn omzet. Airbus van zijn kant maakt 49% van zijn omzet met nieuwe toestellen en 51% met de naverkoopdiensten.
Vooruitzichten voor het ganse jaar 2021:
Leonardo ziet verder een lichte omzetgroei bij de militaire en gouvernementele klanten maar gecompenseerd door een zwakke omzet bij de commerciële klanten, meestal veroorzaakt door de Covid problematiek. De winstprognose ziet positieve evolutie door de interne initiatieven om de kosten te verlagen maar negatief gecompenseerd door bepaalde contracten met lagere winstmarge.