Bezig met laden...

Logboek

Helikopter Vibratie analyse

Helikopter Vibratie analyse

Alle helikopters hebben inherente trillingen, dit is niet abnormaal. Het type en de intensiteit varieert als functie van het rotorontwerp en trilling-isolatie en absorptie-systemen. Het begrijpen van de fundamentele trillingsniveaus en alert zijn op wijzigingen ervan zijn een belangrijk instrument voor preventie van ongevallen met dodelijke afloop. Problemen met het balanceren van de hoofdrotor is een probleem dat aanleiding moet geven tot bezorgdheid bij piloten en monteurs.

Twee ongevallen met Robinson R22 helikopters, een in Australië in juni 2003 en de andere in Israël in februari 2004, werden veroorzaakt door toenemende trillingen in het hoofdrotorsysteem. In beide toestellen werden de trillingen gecorrigeerd met track en balance een korte tijd voordien en later opnieuw. In feite, gebeurde het ongeval in Israël tijdens één van de track en balance-vluchten. In beide gevallen bleek uit onderzoek dat corrosie door waterpenetratie een barst in de main rotorbladen hadden veroorzaakt: deze barst was de echte oorzaak was van de trillingen.

Meer dan een jaar voor het eerste ongeval, stuurde Robinson Helicopter een Service Letter (SL-53) uit met betrekking tot de potentiële ontwikkeling van main rotor blade barsten wanneer de helikopter wordt gebruikt onder omstandigheden waar de belasting op de hoofdrotor de ontwerplimieten overschrijden. SL-53 stelde: "de eerste aanduiding van een vermoeidheids-barst in de hoofdrotor is het niet in balans blijven van de hoofdrotor na een track en balance."

Robinson Helicopter stuurde in Juli 2003 een nieuw R22 veiligheidsbericht rond waarin staat dat terugkomende trillingen na een track en balance van het hoofdrotor als verdacht moet worden beschouwd.

Een catastrofaal rotor blade ongeval kan worden afgewend als piloten en monteurs alert zijn op deze vroege aanwijzingen. Hoewel een barst in de interne blade structuur niet altijd zichtbaar kan zijn (meestal niet), zal een aanzienlijke toename in rotortrillingen verscheidene uren vóór het definitieve falen in vlucht, een belangrijke aanwijzing zijn voor deze problematiek. Als een rotor na track en balancing correct is maar dan uit balans gaat na een paar vluchten moet deze situatie worden onderzocht.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *