Robinson Helicopters heeft het jaar 2014 afgesloten met op de teller van de totaal aantal gefabriceerde helikopters zo'n 11.400 stuks; dit sinds in 1979 de eerste R-22 helikopter de fabriek verliet.
Maar 2014 was geen gloriejaar voor de helikopterbouwer uit Torrance, Californië (US); slechts 329 helikopters werden uitgeleverd waar dit in 2013 nog 523 stuks was, een daling met een kleine 40%. CEO Kurt Robinson zal zich de opleving van de Amerikaanse economie wellicht heel anders hebben voorgesteld.
Naast de omzetdaling was vooral de aankondiging van de nieuwe Bell 505 JetRanger X een streep door de rekening van Kurt Robinson en zijn team. De opvolger van de Bell Jetranger 206B III scoorde zeer hoog bij de voorstelling op de Heli Expo en positioneerde zich direct als een zware concurrent voor de R66. Bell wist met haar nieuw ontwerp - welke ondertussen reeds zijn eerste testvluchten achter de rug heeft - in de eerste maanden na de aankondiging meer dan 150 pre-orders in de wacht te slepen. Alleen al in de Benelux kon Bell zo'n 10 JetRanger's 505 aan de man brengen. Nu, een jaar later heeft Bell reeds zo'n 300 pre-orders in haar orderboekje staan.
Toch kon Robinson in Mei 2014 goed nieuws brengen met de EASA goedkeuring van de R-66 Turbinehelikopter maar het kwaad was al geschied; wereldwijd kon de helikopterbouwer uit Torrance slecht 100 R-66 helikopters verkopen in 2014, half zoveel als in 2013.
De aankondigingen van de glass-cockpit later in het jaar waren dan weer niet van aard om de stemming te doen opslaan; het is wachten op een echt grote aankondiging op de Heli-Expo. Onze bronnen in de fabriek in Torrance speculeren dat Robinson aan het werken is aan een R-44 helikopter met een diesel motor; mocht dit waar zijn zou dit een doorbraak zijn en Robinson terug een boost kunnen geven. Vader Frank Robinson maakte in 2011 reeds allusie op een diesel helikopter en het idee is blijkbaar nog steeds levendig. Maar het valt ten zeerste te betwijfelen dat we hiervan iets zullen horen op de Heli Expo in Orlando in Maart, laat ons hopen.
De kleine R-22 wordt door Robinson niet erg veel meer gepromoot en de verkoop van zo'n 40 stuks per jaar is ook al niet meer om over naar huis te schrijven. In dit segment heeft de Guimbal Cabri 2 beter zijn weg gevonden. Modernere looks, betere autorot, glass cockpit en fenestron staartrotor hebben het Franse toestel een stevige uitdager gemaakt voor de intussen reeds 35 jaar oude R-22 helikopter.