Airbus Helicopters heeft met haar nieuwste versie van de H145 helikopter, de vijfbladen-versie, de top bereikt van de Aconcagua, de hoogste berg van de Andes en van het zuidelijk halfrond. De helikopter bereikte op dat moment een hoogte van 6.962 meter (22.840 voet). Het is de eerste keer dat een bi-turbine helikopter op deze hoogte is geland en het bewijst daarmee het vermogen en de uitgebreide vluchteigenschappen van de nieuwe Airbus H145.
De omstandigheden voor de recordvlucht waren extreem door de atmosferische omstandigheden in het winter seizoen.
De helikopter steeg op in Mendoza, Argentinie, en vloog 30 minuten tot aan de voet van de Aconcagua. Na een klim die 15 minuten duurde bereikte de H145 de top van de berg bij een temperatuur van -22°C. De bemanning aan boord bestond uit Alexander Neuhaus, test piloot en Antoine van Gent, testvlucht ingenieur.
Piloot Neuhaus vertelde nadien dat ze zich sterk hadden moesten focussen door de sterke wind met windstoten tot 30 knots en door de lage luchtdensiteit. Maar de Helionix en de 4-assige autopilot waren een goed hulp om op veilige wijze de top te bereiken. Hij vertelde erbij dat ze boven aan de top van de Aconcagua nog voldoende vermogen hadden om twee extra personen aan boord te nemen.
Het is niet de eerste keer dat Airbus hoogterecords behaalt. Op 14 Mei 2005 vloog testpiloot Didier Delsalle naar de top van de Mount Everest en landde er op de top van de hoogste berg ter wereld.
De nieuwe Airbus H145 heeft reeds succesvolle testen achter de rug in Spanje op medium hoogtes en in Finland waar het zijn koud weer testen voltooide. In het total hebben de twee prototypes van de nieuwe H145 reeds 400 vlieguren gelogd om de EASA testen af te werken en de certificatie te bekomen. Deze wordt verwacht begin 2020 waarna later volgend jaar ook de FAA certificatie en de eerste leveringen gepland staan.
De nieuwe H145 werd op de Heli-Expo 2019 voorgesteld. Deze nieuwe, ge-upgrade versie van de H145 heeft als voornaamste wijzigingen t.o.v. de huidige versie:
- 5 in plaats van 4 rotorbladen
- eenvoudige en lichtere rotormast en rotorkop
- rotordiameter 10 meter in plaats van 11 meter
- snel opplooibare rotorbladen
- 150 kg meer bruikbare lading (100 kg door 5 bladen en 50 kg door minder gewicht in de rotorkop)
- beter on-board connectiviteit door integratie van de WACS (wireless Airborne Communication System)
De Airbus H145 is een samenwerking van Airbus (toen MBB) en Kawasaki. De joint-venture voor de bouw van de toenmalige BK117 is nog steeds operationeel en in deze samenwerking staat Airbus Helicopters in voor de cockpit, de hoofdrotor en de staartrotor. Kawasaki staat in voor de main gear box. Ook deze nieuwe versie is een product van de samenwerking tussen Airbus en Kawasaki. Kawasaki staat ook in voor de verkoop van het toestel in Japan.
De aanpassing naar 5 rotorbladen is het resultaat van de testen die Airbus gedaan heeft met de 'Bluecopter demonstrator', een onderdeel van het Europese Clean Sky programma in 2016. Airbus was positief verrast over de betere lift efficientie en minder trillingen van dit model, en heeft het op de nieuwe H145 werd overgebracht. De eerste vliegtesten met een 5-bladige H145 bevestigden intussen de lage vibratie en een extra liftcapaciteit.
De nieuwe rotorkop is de meest simpele versie die men kan bedenken en is niet alleen veel eenvoudiger qua constructie maar tegelijk ook 50 kg lichter dan de huidige versie. Airbus claimt dat een rotorkop zonder olie of vet, met minder onderdelen en geen scharnieren, een positieve impact heeft op de vibratie's van de helikopter en de veiligheid.
De kortere, opplooibare rotorbladen zullen zeker in de smaak vallen van operatoren die beperkte plaats hebben in hun hangaars. Airbus geeft aan dat het opplooien van de bladen niet meer dan 10 minuten duurt.
Foto en video copyrights: Airbus Helicopters