We hebben het hier de laatste dagen al dikwijls gehad over de impact van het corona virus op de helikopterwereld.
De extreme lage olieprijzen zullen ongetwijfeld een sterke invloed hebben op de helikopteroperatoren die hun transfervluchten van en naar de olie-en gasplatformen weer zullen zien verminderen. De combinatie tussen het wereldwijde lagere olieverbruik en de lage prijzen zijn een dodelijke cocktail voor de off-shore helikopteroperatoren.
Ook de helikopterscholen zijn in de meeste landen (behalve Nederland) intussen gesloten en de toeristische rondvluchten staan op het laagste pitje ooit.
Op de beurs delen de helikopterbouwers in de klappen. De beleggers hebben ingezien dat de luchtvaart door een ontzettend zwarte periode gaat en dat dit zeker een negatief gevolg gaat hebben op de aankoop van nieuwe toestellen in de komende jaren.
We keken even rond op de beurs en ziehier het resultaat:
aandeel / beurskoers | eind 2019 | 22-03-2020 | Delta % |
Airbus | €130 | €63,78 | -51% |
Lockheed Martin (Sikorsky) | $399 | $291,22 | -27% |
Boeing | $335 | $95,01 | -72% |
Leonardo | €10 | €4,70 | -53% |
Textron (Bell) | $45 | $22,29 | -50,5% |
Geen enkele van deze groepen kan de schade beperken. Lockheed Martin, met meer militaire business, doet het iets beter omdat het veel minder aan de luchtvaartproblematiek is blootgesteld dan de andere bedrijven. Het aandeel van Boeing is reeds langer in vrije val door de perikelen rond de Boeing 737 Max. Airbus van zijn kant heeft intussen staatssteun aangevraagd.
Geen pretje dezer dagen in de luchtvaartsector...