De Noorse oliemaatschappij Equinor, het voormalige Statoil, heeft 15 nieuwe helikopters aangekocht voor passagierstransport van en naar de boorplatformen op het Noorse continentale plat (NCS). Het maakte hiervoor contracten met helikopterfabrikanten Bell en Leonardo.
Na een uitgebreid selectietraject heeft Equinor twee nieuwe helikoptertypes gekwalificeerd voor personenvervoer naar haar olieplatformen op het NCS. Op grond van deze contracten zal Equinor tien nieuwe Bell 525-helikopters en vijf Leonardo AW189-helikopters ontvangen. Na de crash met de Airbus H225 Super Puma in 2016 bij het Noorse Bergen zette Equinor de Super Puma op de zwarte lijst.
“Deze helikoptertypen zullen een aanvulling zijn op de huidige Sikorsky S-92A helikopters. Alle drie de helikoptermodellen voldoen aan strenge veiligheidseisen. Door uit te breiden van één naar drie helikoptermodellen op de NCS krijgen we meer flexibiliteit en regelmaat”, zegt Kjetil Hove, executive vice president, Exploration & Productie Noorwegen.
De eerste twee helikopters worden in het eerste kwartaal van 2025 geleverd door Leonardo. In 2026 levert Leonardo drie en Bell vier helikopters. De extra zes helikopters van Bell zullen worden geleverd in lijn met het overeengekomen productieplan voor de periode 2027-2030.
Equinor bevestigde ook dat de beslissing voor de aankoop van deze helikopters reeds genomen was voor de crash van 28 februari 2024 met de Sikorsky S-92A waarbij een medewerkster van Equinor het leven liet.
De aankoop van de Bell 525 door Equinor hing al een tweetal jaar in de lucht maar blijft toch verbazen omdat het toestel nog steeds niet door FAA of EASA gecertificeerd is. Bell verwacht de FAA certificatie in de komende maanden maar na een dergelijke aankondiging vorig jaar moest Bell uiteindelijk toegeven dat de nieuwe 525 nog extra testen moest ondergaan.
Foto 1 © Bell Helicopters
Foto 2 @ Leonardo Helicopters