Nu de Brexit dichterbij komt en er nog steeds geen scheidingsovereenkomst is met de EU heeft de Britse CAA een update gegeven over de situatie na een Brexit zonder akkoord.
Voor alle duidelijkheid het ontwerp van Brexit akkoord tussen de UK en de EU voorziet wel in een wederzijdse erkenning van een aantal aspecten van de luchtvaartwetgeving. Maar zonder akkoord zijn er nog helemaal geen aspecten geregeld en zal de UK CAA zich gedragen als een 'derde land' in de verhouding met EU-landen en de luchtvaartwetgeving.
Om een en ander beter te begrijpen heeft de UK CAA een overzicht gegeven van de situatie die zich zal voordoen daags na een scheiding zonder Brexit akkoord met de EU. Je kunt de Brexit presentatie hier bekijken.
De UK CAA heeft op haar website ook een speciale sectie over de situatie na de Brexit, u kunt deze hier vinden.
Als er geen Brexit akkoord komt tussen de EU en de UK moeten we volgens de Britse CAA rekening houden met volgend scenario:
- de UK verlaat de Europese Unie op 12 April 2019
- door de Britse EU-exit wet 2018 schrijft alle EU luchtvaartwetgeving in haar wetgeving in. Aanpassingen zullen gemaakt worden waar nodig.
- de UK zal tenminste 2 jaar na 12 April 2019 de EU-luchtvaartwetgeving in haar wetgeving spiegelen
- de UK vertrekt compleet uit het EASA systeem in April 2019. Dit impliceert dat de UK CAA zijn regelgevende opdracht zal moeten vervullen zonder EASA als technische en veiligheidsondersteuning. UK CAA zal ook geen toegang meer hebben tot EASA mogelijkheden of informatie.
- de UK maakt niet langer deel uit van de bilaterale luchtvaart veiligheidsovereenkomsten die de EU heeft afgesloten; UK CAA zal dit voor de UK moeten onderhandelen met ieder betrokken land
- er is geen wederzijdse erkenning tussen de EU en de UK op gebied van luchtvaart licentie's, goedkeuringen of certificaten
- EASA-licenties door de UK toegekend zijn niet langer meer erkend door de EU vanaf april 2019.
- de EU ziet UK luchtvaartmaatschappijen als "Third Country" maatschappijen
- alle licenties afgegeven door de UK CAA onder de EU luchtvaartwetgeving en alle type goedkeuringen van de EASA zullen ook na Maart 2019 hun geldigheid behouden als ze geldig waren op 12 April Maart 2019 (dag voor de Brexit)
- de UK zal ervoor zorgen dat er slechts minimale extra vereisten zullen nodig zijn voor licenties, goedkeuringen en certificaten van luchtvaartondernemingen uit EU-landen.
Anderzijds moeten we wel weten dat:
- UK opleidingen, vanaf de Brexit zonder akkoord, alleen leiden tot UK licenties, niet meer tot EASA licenties. Dit zowel voor piloten, ATC controleurs als technici.
- EASA licenties geen toelating meer geven tot het vliegen met UK toestellen
- UK licenties geen toelating meer geven tot het vliegen met EASA toestellen
Conclusie: EASA en de UK CAA zullen na de Brexit snel aan tafel moeten zitten om een aantal bilaterale luchtvaartakkoorden te sluiten.