
De zware en fatale crash met de Bell 206 LongRanger boven de Hudson rivier in New York waarbij de piloot en vijf passagiers omkwamen blijft nog nazinderen en de onzekerheid over de oorzaak geeft ook aanleiding tot een andere onderzoek.
De Federal Aviation Administration (FAA) heeft nu een Airworthiness Concern Sheet (ACS) uitgegeven na meerdere meldingen van ernstige, ongecontroleerde verticale trillingen tijdens vluchten met helikopters uit de Bell 206L-serie. Het probleem betreft alle modellen in de 206L-familie : de 206L, 206L-1, 206L-3 en 206L-4, ongeacht het serienummer.
Sommige piloten hebben melding gemaakt van intense, plotselinge verticale trillingen die zonder aanleiding of waarschuwing optreden en na de landing geen duidelijk bewijs van een mechanisch probleem tonen. In sommige gevallen namen de trillingen af toen de piloot de collectief verhoogde, wat zou wijzen op een verband met de belasting van het rotorsysteem. Lage wrijving in de collectieve besturing is ook geïdentificeerd als een mogelijke bijdragende factor.
Met de uitgave van de ACS vraagt de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA om feedback van piloten en operatoren die dergelijke situaties hebben meegemaakt of op de hoogte zijn van dergelijke problemen.
We hebben geen weet dat EASA, de Europese luchtvaartveiligheidsautoriteit, een dergelijk onderzoek heeft opgestart. In de Benelux vliegen er twee Bell 206L LongRangers: de OO-KBT en de PH-HHK.
Foto Bell 206L LongRanger - credit Jef Pets 2022