Breda International Airport is sinds begin mei 2024 als eerste luchthaven in Nederland begonnen met het aanbieden van Avgas UL94.
Deze nieuwe brandstof is vergelijkbaar met andere luchtvaartbrandstoffen maar dan zonder het ingrediënt TEL (Tetra Ethyl Lood). Hierdoor is deze nieuwe brandstof milieuvriendelijker. De aanduiding UL betekent “unleaded”, oftewel loodvrij.
Luchthavendirecteur Jan Voeten legt uit: “Als regionaal vliegveld zijn we ons zich sterk bewust van onze maatschappelijke rol en wensen daar ook uitdrukkelijk een voortrekkersrol in te spelen. Na een grondige analyse bleek dat deze brandstof kan gebruikt worden door het grootste deel van de toestellen die op Breda Airport vliegen of ons vliegveld aandoen.”
Door deze nieuwe brandstof aan te bieden naast de klassieke Avgas100LL biedt Breda Airport een interessant alternatief voor piloten. Bovendien is de prijs aan de pomp op dit moment 50 Eurocent per liter lager dan de traditionele vliegtuigbrandstof.
“UL94 is een gecertificeerde luchtvaartbrandstof die alle kwalitatieve eigenschappen heeft van de klassieke AVGAS maar zonder TEL” gaat Sven Schepers, directeur van brandstofdistributeur Check Six, verder. “Het staat vliegvelden toe een groot deel van hun vloot te laten vliegen op een milieuvriendelijkere variant zonder daarbij kostbare technische aanpassingen te moeten doen aan de helikopters of vliegtuigen, en dit tegen een prijs die lager ligt dan de klassieke brandstof. Letterlijk een win-win situatie dus.”
Hoe zit dit voor onze helikopters?
- De Robinson R22 (piston met carburator) mag volgens de goedgekeurde POH (Pilot Operating Handboek section 2-p7) naast de klassieke AvGas 100LL ook de milieuvriendelijkere UL94 en UL91 tanken omdat ze beiden voldoen aan de specificatie ASTM D7547.
- De Robinson R44 Cadet pistonmotor met carburator) mag volgens de goedgekeurde POH (Pilot Operating Handboek section 2-p6) naast de klassieke AvGas 100LL ook de milieuvriendelijkere UL94 en UL91 tanken omdat ze beiden voldoen aan de specificatie ASTM D7547.
- De Robinson R44 Raven 1 (pistonmotor met carburator) mag volgens de goedgekeurde POH (Pilot Operating Handboek section 2-p6) naast de klassieke AvGas 100LL ook de milieuvriendelijkere UL94 en UL91 tanken omdat ze beiden voldoen aan de specificatie ASTM D7547.
- De Robinson R44 Raven 2 (pistonmotor met injectiepomp) is NIET goedgekeurd voor UL91 of UL94 brandstof.
- De Guimbal Cabri G2 is nog NIET goedgekeurd voor UL94 brandstof (wel voor UL91). Maar verwacht wordt dat fabrikant Guimbal binnenkort met een goedkeuring komt.
- Voor andere helikopters met pistonmotoren is het verplicht om de POH na te kijken om te zien welke brandstoffen toegelaten zijn.
- Helikopters met turbinemotoren vliegen met JetFuel en zijn dus NIET goedgekeurd om met welke versie van AvGas dan ook te vliegen.
- Motorfabrikant Lycoming heeft een Service Instruction 1070AB uitgegeven over de compatibiliteit van zijn pistonmotoren met de verschillende brandstoffen. Je kunt deze hier raadplegen.
Kunnen we naast Breda ergens anders in de Benelux UL94 brandstof tanken?
Brandstofdistributeur Check Six wist ons te vertellen dat ook EHMZ (Midden-Zeeland) plant om UL94 aan te bieden en dat men in Nederland in bespreking is met vier andere vliegvelden om ook daar UL94 aan te bieden. Info hierover komt in het najaar.
In België is er al op een aantal vliegvelden UL91 beschikbaar en zijn er ook gesprekken aan de gang om UL94 aan te bieden. Bedoeling is om pompen met het voor helikopters niet-goedgekeurde MOGAS te vervangen.
Meer over UL-94 AvGas?
UL94 is een milieuvriendelijke, loodvrije brandstof met een motoroctaangehalte van 94+, speciaal ontwikkeld voor de luchtvaart door PUMA Aviation, de eerste Europese producent van loodvrije vliegtuigbenzine UL94.
UL94 bevat geen tetra-ethyllood (TEL) en voldoet aan de bepalingen van ASTM D7547 en DEF-STAN 91-090, de laatste uitgave van de standaardspecificatie voor loodvrije luchtvaartbenzine. Deze norm voldoet aan de eisen van een breed scala aan zuigermotoren en kan daarom specifieke helikopters worden gebruikt zonder dat de apparatuur hoeft te worden aangepast.
Loodvrij UL94 wordt geproduceerd in Estland, waar Puma productiefaciliteiten en verzendterminals heeft. De ISO- en JIG-gecertificeerde, moderne hub, gevestigd in de haven van Paldiski, kan gemakkelijk inspelen op de Europese en wereldwijde vraag naar UL94.