Op 2 september 2013 heeft de Seaking RS02 de 3000ste scramble vlucht uitgevoerd vanuit de vliegbasis Koksijde. Tijdens deze scramble werd een orgaantransport uitgevoerd naar het UZ Gent. Dit transport werd toegestaan bij gebrek aan andere burgermiddelen.
Het “werkpaard” van het 40 Smaldeel Search and Rescue (40 Smd SAR) heeft sinds 1976 hulp geboden aan niet minder dan 1635 slachtoffers. 80% van deze interventies vonden plaats op zee.
Tijdens hun 37 jaar dienst hebben de Seakings en de bemanningen van het 40 Smd SAR letterlijk dag en nacht paraat gestaan. Zij werden en worden ingezet voor een grote variëteit aan opdrachten: oppikken van drenkelingen, evacueren van gewonden of zieken aan boord van schepen, hulp bieden aan watersporters in nood, zoeken naar vermiste kinderen, interveniëren bij luchtvaartongevallen, evacueren van brandwondenpatiënten,….
Enkele zeer opmerkelijke interventies vonden plaats bij grote scheepsrampen zoals het kapseizen van de “Herald of Free Enterprise” op 6 maart 1987 in de haven van Zeebrugge, of de aanvaring tussen het roll-on-roll-off schip “Baltic Ace” en het containerschip “Corvus J” op 5 december 2012. Daarbij werden toch heel wat passagiers en bemanningsleden gered.
Ook het vervoer van zwaar verbrande slachtoffers van de Switel-hotelbrand in Antwerpen op 1 januari 1995 en van de gasexplosie van Ghislenghien op 30 juli 2004 blijven in het collectieve geheugen gegrift.
In de toekomst zal de Seaking vervangen worden door 4 nieuwe heli’s van het type NH-90. Ook met deze nieuwe toestellen zal het 40 Smd SAR zich permanent blijven inzetten om in weer en wind hulp te bieden aan de bevolking op het vasteland en op zee. (Persbericht van Defensie)