Nederlandse NH90’s nemen deel in NAVO-oefening Nordic Response. Opereren in arctische omstandigheden vraagt iets anders van een helikopterbemanning dan in Nederland.
Om te laten zien dat Nederland ook in het uiterste noorden van de wereld paraat staat, was daar vorige maand de aftrap van Steadfast Defender. Deze grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog duurt tot en met mei 2024.
Hieraan doen alle 32 NAVO-lidstaten mee met in totaal 90.000 troepen. Boven de Poolcirkel gaven onder meer twee Nederlandse NH90-maritieme gevechtshelikopters acte de présence.
Nederland nam deel aan het arctische deel van Steadfast Defender, Nordic Response genaamd. Naast onder meer achthonderd militairen, Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Karel Doorman waren ook twee NH90’s van de partij. De Doorman was hun uitvalsbasis.
Off we go! Een van de NH90’s is onderweg om samen met helikopters van andere schepen te trainen. Vanaf een marineschip vliegen vraagt overigens heel wat extra’s van de boordvliegploeg. Nog net te zien is dat de crew met lijn vastzit, om te voorkomen dat iemand overboord slaat en niet meer te vinden is.
Koud? Absoluut! Maar vliegend of taxiënd met open deur maakt het nog vele graden kouder. Beschermende kleding, waaronder een gezichtsmasker, is dan ook essentieel voor cabinepersoneel van de NH90.
Vliegen ver boven de Poolcirkel brengt ook wat voordelen met zich mee. Voor het oog dan toch. De fjorden, oceaan en besneeuwde, steile heuvels zijn haast een kunstwerk op zich. Zeker als de ondergaande zon deze twee Britse Wildcats verlicht.
Over indrukwekkend gesproken… De bemanning van deze Britse Wildcat viel met de neus in de boter. Want zeg nou zelf: wie zou nou niet willen vliegen terwijl het immer fascinerende noorderlicht in de lucht danst?
Behalve bepaalde vliegformaties, zoals hier te zien is, trainden de helikopters ook op zogenoemde white outs. Hierbij landt de helikopter op een besneeuwde ondergrond, waardoor de sneeuw opstuift en het zicht voor de vlieger bemoeilijkt.
Om de NH90 zichtbaar te maken aan de vliegdekofficier heeft de helikoper zijn verlichting aan. Omgekeerd heeft de vliegdekofficier light sticks om zichtbaar te zijn voor de helikopterbemanning.
Een Wildcat van het Army Air Corps vliegt weg van de Zr.Ms. Karel Doorman. De helikopter is overduidelijk een (moderner) familielid van de Lynx. Dat type is in Nederland destijds door de NH90 vervangen.
Colofon
Dit artikel verscheen eerst in de 03/2024 editie van "De Vliegende Hollander" (klik hier voor het ganse magazine)
Bronvermelding: De Vliegende Hollander - editie 03/2023 (overname met toestemming)
Tekst: kapitein Joris van Duin
Foto's: Zaïro Petronilla
Copyrights: Ministerie van Defensie (NL) - met onze dank voor de medewerking