In het afgelopen jaar heeft het Amerikaanse helikopterbedrijf Kaman zich weer meer en meer in de schijnwerpers gevlogen.
De K-Max helikopter is een vaste en betrouwbare waarde als het gaat over precisietransport van zware lasten maar de K-Max wordt ook ingezet voor brandbestrijding en geprezen voor zijn 99% beschikbaarheid.
Het bedrijf achter de K-Max werd opgericht door Charles Kaman. Hij was een 26-jarige ingenieur toen hij in 1945 Kaman Aircraft Company oprichtte in de garage van het huis van zijn moeder in West Hartford, Connecticut met $ 2.000 geïnvesteerd door twee vrienden. Hij begon het bedrijf om een nieuw rotorconcept te demonstreren dat hij had bedacht om helikopters stabieler en gemakkelijker te laten vliegen te maken. In de volgende halve eeuw bouwde de heer Kaman het bedrijf uit tot een wereldwijde leider in de luchtvaartindustrie. Kaman Aircraft, nu Kaman Corporation, is een miljardenbedrijf geworden.
Als pionier in helikopters en een van de grote uitvinders in zijn thuisstaat Connecticut, bereikte Kaman vele doorbraken, waaronder de eerste gasturbine-aangedreven helikopter, de eerste biturbine helikopter, de eerste op afstand bestuurbare helikopter en het eerste volledig composiet rotorblad. In de loop der jaren vestigden zijn helikopters talloze records voor prestaties en hoogte. Kaman stierf op 91-jarige leeftijd in 2011.
In 1992 introduceerde Kaman de K-MAX® "aerial truck", de eerste helikopter die speciaal is ontworpen voor repetitieve heavy-lift operaties. K-MAX® is gebruikt in houtkap, constructie, mijnbouw, brandbestrijding, olie- en gasexploratie en ander werk op grote hoogte. Twee K-MAX®-vliegtuigen ondergingen aanpassingen en werden ingezet in Afghanistan om onbemand bevoorrading van vracht in oorlogsgebied uit te voeren.
Kaman stuurde ons een nieuwjaarsgeschenk dat we met onze lezers kunnen delen: klik hier - veel plezier ermee!