Reeds 12 jaar is er een discussie over de aanleg en het gebruik van een helihaven in Den Haag / Ypenburg. Net naast het autowegencomplex aan het Prins Clausplein (A4 - Gavi kavel) zou de helihaven worden ingepland omdat de beperkte geluidsoverlast zou opgaan in het geluid van de voorbijrijdende wagens.
De opgerichte actiegroep HeliNiet blijft de helihaven met alle politieke en rechtsmiddelen bestrijden en wist voldoende steun te krijgen voor het afvoeren van de helihaven in het coalitieakkoord 2018-2022. GroenLinks maakte van deze helihaven een strijdpunt en wist hiermede in de publieke belangstelling te komen.
Wij hebben reeds vele malen in deze rubriek 'Helihavens' de overdreven, jaloerse en politieke actie's aangeklaagd die rond het gebruik en de inplanting van helispots en helihavens worden gebruikt. Telkens weer worden onredelijke en valse maar goed klinkende argumenten aangevoerd om een helihaven te wraken en vooral om in de media te kunnen komen.
In Den Haag / Ypenburg is de status nu als volgt:
- in het coalitieakkoord 2018-2022 is overeengekomen dat er in Den Haag geen plaats is voor een helihaven (begrijpe wie kan maar de politiek doet er zijn voordeel mee)
- in een brief van 4 Oktober 2018 van de Haagse burgermeester, Pauline Krikke, aan GroenLinks wordt het standpunt van de helihaven uit het coalitieakkoord bevestigd en wordt verder ingegaan op de modaliteiten rond de helihaven.
Als we het goed inschatten is dit het einde van de doodstrijd van de helihaven in Ypenburg. De actiegroepen kunnen feest vieren, de politiek doet er zijn voordeel mee en de ondernemer van het helikopterbedrijf is weer een illusie en een pak euro's armer. Triestig