Bezig met laden...

Logboek

De saga rond de NH-90 helikopters blijft duren

De saga rond de NH-90 helikopters blijft duren

Afgelopen weekeinde hadden onze media de mond vol over de grote problemen met de vier Belgische NH-90 NFT (Navo Frigate Helicopter) helikopters die gebaseerd zijn op de basis Koksijde en door problemen met de radar voor een langere periode naar de fabrikant NHI terug moeten worden gestuurd. 

Uiteindelijk zijn de vier NH-90 NFT van Koksijde bij de Duitse vestiging van Airbus Helicopters in Donauworth gebouwd en niet bij Leonardo / ex Agusta Westland in Italie zoals vele kranten schreven.  Het is wel zo dat naast Airbus Helicopters ook Leonardo en Fokker deel uitmaken van het consortium NH Industries dat instaat voor de NH-90 helikopters. Met meer dan 60% van de aandelen in NHI is Airbus Helicopters de hoofdaandeelhouder, Leonado heeft 32% en Fokker 5%.

Voor zover we konden te weten komen afgelopen weekeinde is het wel zo dat de Thales European Navy Radar (ENR) door Leonardo is geintegreerd in het NH-90 mission systeem. Het is ons intussen niet duidelijk of de moeilijkheden alleen te maken hebben met de radar op zich of ook met de integratie in het NH-90 mission systeem. 

De European Navy Radar (ENR) is een multi-mode pulse-Doppler maritieme bewakingsradar voor de NH90 NFH helikopter. De ENR heeft een aantal capaciteiten: SAR-support (search and rescue), ASW (Anti-Submarine Warfare), ASuW (Anti-Surface ship Warfare) en AAW (Anti-Air Warfare). Identificatie en classificatie van de doelen is geleverd door de ISAR (Inverse Synthetic Aperture Radar) mode. Blijkbaar een veelbelovend systeem maar de Frans-Italiaanse samenwerking tussen Thales en Leonardo is blijkbaar niet in staat om dit correct te doen werken.

Nu was dit deels geweten toen de NH-90 Kaaiman helikopters geleverd werden aan Belgie en Nederland, en moesten die dan later eens binnen voor een paar maand om de noodzakelijke upgrades te doen. Nu blijken die upgrades plots tot 18 maand te gaan duren en als je dan slechts 4 helikopters hebt van het type dan wordt het moeilijk om dit binnen een redelijke tijd op te lossen tussen de normale operaties en onderhoudswerkzaamheden door. 

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Ook de Nederlandse Luchtmacht wordt met dit probleem geconfronteerd maar aangezien Nederland veel meer helikopters van het type NH-90 NFH hebben kunnen zij dit makkelijker opvangen. Overigens is het zo dat de Kustwacht en de SAR activiteiten in Nederland voor vijf jaar zijn uitbesteed zijn aan de Belgische helikopteroperator NHV en dus niet direct geimpacteerd door deze problematiek. Of Nederland uiteindelijk zal beslissen om deze opdrachten terug toe te vertrouwen aan de Luchtmacht en de NH-90 helikopters is alsnog niet aan de orde.

Wat duidelijk geworden is intussen is dat de 'good old' Seakings in Belgie nog wat langer verwijderd zijn van hun pensioen. De drie nog vliegende toestellen (RS-02, RS-04 en RS-05) zullen de komende tijd met de onderdelen van een aangekochte Engelse Seaking en van de in reserve staande RS-03 wel nog wat verder moeten vliegen.

Als we alle verhalen over de NH-90 in de verschillende landen eens bij elkaar leggen is het duidelijk dat het Europese defensieproject NH-90 niet direct een succesverhaal geworden is. NH Industries mag wel victorie kraaien op hun website maar in praktijk is het project een aaneenschakeling van vertragingen en technische problemen geworden.  

Update 15/01/2018 16:00

Intussen heeft de Nederlandse Luchtmacht laten weten dat ze eventuele vraag tot bijstand van het Belgische leger in overweging zal nemen. Nederland heeft 20 helikopters van het type NH-90 NFH waarvan ook een aantal nog upgrades moeten krijgen.  

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *