Vorige week donderdag bezegelden het Australische leger en de fabrikant van de NH90, NHIndustries, hun overeenkomst waarbij Australië de onderdelen van zijn 45 resterende NH90's 'in afbraak' aan fabrikant NHIndustries (die de helikopters bouwde...) verkoopt. De kostprijs van deze deal werd niet bekendgemaakt.
Axel Aloccio, de baas van NHIndustries en kolonel Miles Irving, van de Australische Capability Acquisition and Sustainment Group, hebben de overeenkomst ondertekend en hebben de gemeenschap van NH90-landen geïnformeerd over de terugkoop door NHIndustries van de Australische NH90-onderdelen.
De overeenkomst behelst de gerepareerde onderdelen en componenten die momenteel in Australië zijn opgeslagen en/of nog zijn geïnstalleerd op de Australische NH90-vloot, terug te kopen. Het uit elkaar halen van deze onderdelen gaat vrij snel en in totaal bouwt NHIndustries aan een verzameling van meer dan 4.000 onderdelen die de komende maanden in het NH90-ondersteuningssysteem (bij Fokker) zullen worden geïnjecteerd.
Hierdoor kunnen de NAVO-bondgenoten van Australië, die de NH90 wel dag in dag uit blijven gebruiken, van deze onderdelen profiteren om de beschikbaarheid van hun NH90's te vergroten, hun missies uit te voeren en ons allemaal veilig te houden!
Na de crash met een NH90 op 28 juli 2023 besloot de Australische Defensieminister om alle 45 NH90 helikopters eerst tijdelijk en nadien op 29 september 2023 definitief aan de grond te houden. Ondanks verwoede pogingen van het NHi-consortium onder leiding van Airbus Helicopters om de beslissing alsnog te wijzigen, bleef de Australische Defensie bij het besluit en bleven hun NH90 helikopters definitief aan de grond. Reeds een jaar eerder had Australië beslist om de NH90 vloot vervroegd te vervangen door een vloot Sikorsky Black Hawks.
Begin dit jaar hoopte Oekraïne om de resterende 45 Australische NH90 in te zetten in zijn strijd tegen de Russische bezetter maar de Australische regering weigerde de NH90's over te dragen aan Oekraïne.
En nu maar hopen dat de beschikbaarheid van de NH90 helikopters mag verbeteren. Want na Australië zijn er nog andere landen die onderzoeken om hun NH90 helikopters vervroegd uit dienst te nemen of dit reeds gedaan hebben, zoals Noorwegen. Dit omdat de beschikbaarheid van de NH90-helikopters veel te wensen overlaat. De slechte onderdelenvoorziening en de korte onderhoudsintervallen zijn hiervoor grotendeels verantwoordelijk.